Madrid cancel·la el programa de llengua àrab, cultura del Marroc i islam a les escoles
El govern autonòmic considera que el programa que controla el Marroc no garanteix el respecte als valors constitucionals. Denuncien falta de control i comunicació.
El govern de la Comunitat de Madrid ha decidit cancel·lar el Programa de Llengua Àrab i Cultura Marroquina (PLACM), que des de fa anys es desenvolupava en escoles públiques amb alumnat d’origen marroquí. Aquesta decisió arriba arran d’un informe intern que considera que el contingut i els docents designats pel govern del Marroc podrien no garantir el respecte als valors constitucionals i a la neutralitat ideològica exigida en el sistema educatiu.
Segons ha publicat El Faro de Ceuta i altres mitjans, la Conselleria d’Educació madrilenya considera que el programa està fora del control de les autoritats educatives espanyoles i plantejava dubtes sobre la seva alineació amb els principis democràtics. La decisió també respon a les repetides pressions deVox, que havia sol·licitat l’eliminació del programa argumentant que “no afavoreix la integració” i “perpetua la diferenciació cultural”.
Islam, política i professors sota control del Marroc
Un dels principals motius de la cancel·lació és que els professors del programa son funcionaris del Marroc, sense cap supervisió acadèmica per part de les autoritats educatives espanyoles. Això genera una manca de control sobre els continguts i plantejava dubtes sobre la transmissió de valors religiosos o ideològics alienats amb la cultura democràtica. La decisió del govern madrileny marca un precedent que podria afectar altres comunitats amb alta presència de població d’origen marroquí, com Catalunya, Andalusia o el País Valencià.
El programa inclou continguts de caràcter religiós, com ara la presentació de l’islam com una “religió de pau” tot i que en realitat ningú sap com es presenta la religió. El misteri que envolta els materials i les classes dificulta el control institucional i genera inquietud sobre si s’estan transmetent missatges que van més enllà de la simple educació cultural. Aquesta manca de transparència reforça les crítiques de qui demana revisar o limitar la presència de continguts religiosos a l’ensenyament públic.
Un altre gran dubte del programa és el vincle polític amb el règim del Marroc i com presenta la història del pais i les relacions amb Espanya. Aquest va ser un dels motius que van portar al ple municipal d’El Casar (Guadalajara) a aprovar una moció per rebutjar el programa marroquí a les escoles a petició de VOX. Els impulsors de la iniciativa alertaven que el Marroc utilitza aquest tipus de programes per reforçar la seva influència geopolítica i justificar les seves reivindicacions territorials sobre el Sàhara Occidental, Ceuta, Melilla i fins i tot les illes Canàries. Aquesta instrumentalització educativa genera recel en sectors que consideren que l’escola pública no pot ser un vehicle de propaganda d’un estat estranger amb interessos expansionistes.
Catalunya aplica el programa d’àrab marroquí sense oposició
El programa de cultura i llengua àrab gestionat pel Marroc es manté actiu en 122 escoles de Catalunya, on a 4 s’imparteix en horari lectiu. Mentre que a Madrid i altres llocs s’han alçat veus crítiques, a Catalunya el programa de llengua àrab i cultura marroquina s’aplica de forma silenciosa i sense cap debat públic. La Generalitat facilita espais, horaris i infraestructura a professors designats pel Marroc, sense qüestionar-ne els continguts ni les implicacions ideològiques, religioses o polítiques.
El mateix programa preveu que quan hi ha suficient demanda l’assignatura passa a l’horari lectiu i el funcionari del Marroc passa a formar part de l’equip del centre. De moment, només passa a 4 escoles però la previsió és que n’hi hagi més. Això podria derivar en una presència creixent del programa dins del currículum escolar, amb totes les implicacions que això comporta pel que fa a la laïcitat, la supervisió pedagògica i la influència ideològica externa en el sistema educatiu català.
Un programa pendent de revisió
La cancel·lació del programa per part del govern de Madrid ha posat sobre la taula qüestions de fons que van més enllà de l’aprenentatge de l’àrab o la preservació de la cultura d’origen. El cas de Catalunya, on el programa continua actiu, il·lustra fins a quin punt les autoritats locals poden optar per una gestió diferent davant les mateixes inquietuds.
La decisió de Madrid posa fi a gairebé trenta anys de participació en un programa iniciat el curs 1994/1995, fruit d’un acord entre Espanya i el Marroc. L’objectiu declarat del programa L’objectiu era ajudar els fills de famílies marroquines a mantenir la seva llengua i cultura per afavorir una integració equilibrada a la societat espanyola.
Més sobre Educació
ERC creia el 2019 que l’islam a les escoles és contrari a la identitat catalana
Un estat d’Alemanya regala dos festius als musulmans
Halal per tothom als menjadors de les escoles de Barcelona
La província de New Brunswick del Canadà només ofereix carn halal als menjadors escolars
Sense porc al menjador de les escoles públiques de Barcelona per la inclusió dels musulmans
Miss Alemanya 2026 inclou noies amb hijab
Decapiten la Verge Maria i destrueixen una rèplica de la cova de Lourdes a França
Una assessora del govern del Canadà reclama sales d’oració musulmanes a les oficines federals
Destrueixen una estàtua de Jesús a l’església de Saint-Hilaire-du-Harcouët (França)
L’esquerra multicultural holandesa vol legalitzar les hipoteques islàmiques
Portugal fa història i prohibeix l’ús del burka i el niqab en espais públics
El 15% dels joves catalans són musulmans i el 75% ha nascut a l’estranger
“Si escolteu música us convertireu en micos i porcs”: l’imam que adoctrina nens a França
Roma ha caigut: El Vaticà habilita sala d’oració musulmana a la biblioteca
Dos crits Allah Akbar en un dia a Montpellier
El govern de Rússia acusa els líders musulmans de saltar-se 5 articles de la Constitució
















