El 70 % dels jihadistes a Catalunya tenen pares del Marroc. La resta son conversos i d’altres orígens

Segons el Real Instituto Elcano, un 10 % dels jihadistes a Catalunya són conversos i un 20 % tenen origen a països com Algèria, Pakistan o Síria

Imatge il·lustrativa

Generada per IA

Catalunya concentra el 40 % dels detinguts a Espanya per activitats relacionades amb el jihadisme entre 2012 i 2023. Aquesta presència és especialment destacada si es té en compte que Catalunya representa aproximadament un 16 % de la població total de l’Estat. Una altra dada que crida l’atenció és que un 70 % dels jihadistes arrestats a Catalunya tenen vincles familiars amb el Marroc, mentre que el 30 % restant es distribueix entre conversos a l’islam i persones originàries d’altres països com Algèria, Pakistan o Síria. En canvi, a nivell estatal, la proporció de jihadistes relacionats amb el Marroc és del 90%.

Aquestes i altres dades estan recollides en un estudi extens publicat pel Real Instituto Elcano que analitza el període entre 2012 i 2023. L’estudi analitza el perfil de 195 jihadistes condemnats i 10 morts. Més enllà de les estadístiques, l’informe revela una realitat complexa i persistent que obliga a revisar les estratègies actuals de prevenció i intervenció.

Catalunya és líder del jihadisme a Espanya

La xifra del 40 % dels jihadistes siguin catalans o nous catalans situa Catalunya com el principal escenari de radicalització jihadista a l’Estat. En comparació, Madrid concentra només un 15,7 % dels casos, i Ceuta un 14,2 %, tot i la seva proximitat geogràfica amb el Marroc i la presència històrica de comunitats musulmanes.

En altres territoris, molts casos de jihadisme han sorgit en barris amb alts nivells d’exclusió social o a través de vincles amb grups estrangers. En canvi, a Catalunya es detecten processos de radicalització en entorns aparentment estables. Municipis com Ripoll, Granollers o Sant Boi de Llobregat han viscut casos en què joves amb estudis, feina i sense antecedents han estat captats pel discurs jihadista a través d’amistats o per internet. Això vol dir que Catalunya té una dinàmica pròpia i única que crea yihadistes en contextos on no s’esperaria.

Catalans amb pares nascuts al Marroc en son els protagonistes

Segons l’estudi del Real Instituto Elcano, el perfil de jihadista català és el d’un home d’entre 18 i 35 anys, amb nacionalitat espanyola i vincles familiars amb el Marroc. Ha estat escolaritzat a Catalunya, parla català i/o castellà i no sol tenir antecedents penals abans de la seva radicalització. Aquest perfil desmenteix la idea que el jihadisme és només cosa d’immigrants recents o de persones marginades.

A més, la radicalització no acostuma a ser un procés individual. En el 90 % dels casos estudiats, es produeix dins d’un entorn de grup: amics, coneguts, familiars o vincles establerts a través de xarxes socials. Aquestes xarxes, especialment les digitals, tenen un paper clau en la captació i difusió de discursos extremistes. El perfil del jihadista català, doncs, és el d’un jove integrat en l’aparença externa, però amb un fort conflicte identitari intern, que troba en el jihadisme una resposta radical a una sensació de desconnexió amb la societat on ha crescut.

Els implicats en el yihadisme a Catalunya semblen, de portes enfora, joves plenament integrats amb una vida normal que no desperten cap sospita. Internet i les plataformes digitals tenen un paper clau com a amplificadors del discurs extremista, però són els vincles humans —de confiança i quotidianitat— els que consoliden el procés de radicalització.

Les arrels del jihadisme de proximitat a Catalunya

Catalunya té condicions úniques que expliquen per què el jihadisme de proximitat hi ha trobat un terreny especialment fèrtil. D’una banda, compta amb una de les comunitats musulmanes més nombroses i establertes del país, amb una presència destacada de famílies marroquines arribades fa dècades. Això ha donat lloc a una generació de joves nascuts o criats aquí que viuen entre dues identitats. Sovint no se senten plenament acceptats com a catalans, però tampoc es reconeixen en la cultura d’origen dels seus pares, cosa que pot generar un sentiment de buit o desarrelament. Aquest malestar pot convertir-se en un factor de risc per a la radicalització.

L’altre factor que facilita la difusió del missatge jihadista és la tolerància política i social a qualsevol mostra de religiositat extrema.

Ripoll confirma el patró de jihadisme local identificat per l’Institut Elcano

El cas de Ripoll exemplifica fil per randa el model de jihadisme local que descriu l’informe de l’Institut Elcano. El procés no va ser extern ni sobtat, sinó que es va cuinar dins la comunitat, de manera discreta i progressiva.

Després dels atemptats es va descobrir que, més enllà d’Es Satty, també havia influït la cèl·lula el predicador salafista Tarik Chadlioui, actiu a internet i amb base a Bèlgica. El seu discurs, rigorista i carregat de referències ultraconservadores, circulava amb facilitat entre joves de la comunitat. Segons va exposar Fernando Reinares durant la seva compareixença al Congrés, alguns membres de la cèl·lula havien viatjat a Bèlgica, coneixien de primera mà la seva trajectòria i compartien els seus vídeos habitualment.

Chadlioui no va anar mai a Ripoll, però va predicar per la Catalunya Central i era conegut dins de certs cercles islàmics de la zona. Va instal·lar-se a la Catalunya Central després que Bèlgica prohibís l’ús del niqab, una mesura que el va incomodar profundament. A Catalunya, en canvi, es va sentir còmode: la seva dona podia vestir niqab sense problemes i ell es movia amb llibertat dins d’entorns islàmics on les seves idees trobaven acollida. El seu discurs va arrelar fàcilment en espais on pràctiques com la segregació de gènere o el vel integral es toleraven sense qüestionament públic

La manca de resposta davant l’islam radical afavoreix el jihadisme

A Catalunya, el debat sobre l’islamisme radical sovint ha estat evitat per por d’estigmatitzar. Aquesta actitud ha portat a una tolerància política acrítica davant pràctiques que no tenen res a veure amb la integració ni amb els drets fonamentals. El niqab, el burkini, o la segregació de gènere en espais religiosos han estat defensats en nom de la diversitat, sense analitzar-ne les conseqüències reals en termes socials i de cohesió.

Els joves fills de marroquins creixen en un entorn on no troben referents clars ni una integració real. En lloc de reforçar el seu vincle amb la societat on han nascut o crescut, se’ls ha deixat en mans de discursos paral·lels, on la identitat es construeix a partir del rebuig a tot allò que els envolta. Quan des de les institucions es toleren i fins i tot es blanquegen pràctiques religioses excloents, el missatge que reben és clar: hi ha espai per construir una comunitat separada i tancada dins la societat catalana.

El jihadisme de proximitat no arrela on hi ha vigilància i claredat institucional, sinó allà on el silenci i la por al conflicte permeten que avanci. El que passa a Catalunya pot ser només l’avançament del que vindrà a la resta de l’Estat. Ja estem veient que allà on creixi la presència de comunitats marroquines sense un model clar d’integració ni una resposta institucional ferma davant l’islam radical, el jihadisme de proximitat es reprodueix sense massa problema.

Semblants

Cau a Castellbisbal nou català gihadista entrenat en armes de guerra

Cau a Castellbisbal nou català gihadista entrenat en armes de guerra

Tancada a Madrid una “acadèmia de la gihad” per a dones dirigida per dones

Dues espanyoles de 19 i 21 anys adoctrinaven dones en la lluita armada religiosa a

Gihadista i marroquí capturat a Guadalajara

La col·laboració entre la Guàrdia Civil i el Marroc permet l’arrest d’un presumpte gihadista retornat

Terrorista islamista en vaga de fam a Alemanya perquè el custodien dones

És el psicòleg saudita que va matar sis persones al mercat de Nadal de Magdeburg

Yihadistes a Catalunya: detinguts a Castelldefels i Montcada i Reixac

Els Mossos d’Esquadra i la Policia Nacional han detingut de tres presumptes terroristes yihadistes de

Bon estudiant, geni dels escacs i a punt d’atemptar per Estat Islàmic a Viena

Amb només 18 anys un estudiant austríac d’origen egipci planificava atacs terroristes mentre es preparava

Més Percepcions de

TikTok escampa el salafisme emocional entre noies amb el missatge: ‘Sóc feliç amb el meu vel’

TikTok s’ha convertit en una autèntica mesquita salafista digital que propaga un discurs de submissió i identitat religiosa entre adolescents.

Una imam alemanya denuncia que “venen a causar disturbis i a islamitzar”

Seyran Ateş es una dona i imam a Berlín que viu sota protecció policial per les seves idees. Ara torna a sacsejar la comunitat musulmana amb la seva denúncia del

Musulmans de Berlín celebren al carrer les matances de drusos i cristians a Síría

Prop de 400 manifestants sirians van glorificar la violència sectària al centre de Berlín. Els cants celebraven les massacres i cridaven a la violació de dones.

Ferits els sentiments dels musulmans d’Àustria per la crítica d’una ministra al hijab infantil

La principal organització musulmana està molesta perquè una ministra ha dit que el vel infantil és “símbol d’opressió”. Denuncien que la crítica vulnera la “llibertat religiosa”.

MiniMuslim Camp introdueix la segregació religiosa a l’oferta de colònies a Catalunya

El projecte, adreçat a nens musulmans de 6 a 12 anys, combina activitats lúdiques amb formació religiosa en un entorn tancat vetat als no musulmans.

Madrid cancel.la el programa de llengua àrab, cultura del Marroc i islam a les escoles

El govern autonòmic considera que el programa que controla el Marroc no garanteix el respecte als valors constitucionals. Denuncien falta de control i comunicació.

Quatre anys de presó al Regne Unit per vendre carn halal que no ho era

Un distribuïdor va enganyar comunitats musulmanes amb tones de carn no certificada. No s’ha reportat cap problema per als consumidors.

França recorre als tocs de queda per combatre els seus joves als carrers

Ciutats com Nîmes, Meyzieu, Villecresnes i pobles petits implanten tocs de queda per frenar els disturbis de les bandes migrants juvenils.

Un centre salafista de Barcelona educa nenes segons els valors de l’islam del segle VII

Nenes i dones són educades per assumir rols domèstics i religiosos tradicionals. El centre pertany a una xarxa vinculada a Dawat-e-Islami, activa a tot Europa.

Una església d’Alemanya necessita protecció policial perquè el pastor va parlar a favor d’Israel

Protestes setmanals davant l’església de Langenau des de 2023 de musulmans i gent d’esquerres amb nines mutilades, esvàstiques i insults. El culte només es pot celebrar amb presència policial.

Sílvia Orriols prohibeix el burkini a la piscina de Ripoll per no convertir-la en un espai de reivindicació religiosa

La batllessa d’Aliança Catalana defensa la mesura al·legant motius de seguretat i per no convertir la piscina en un espai de reivindicació política. La Generalitat va autoritzar el burkini a

Els musulmans dels Estats Units construeixen poder polític a través dels donatius a Mamdani perquè sigui alcalde de Nova York

La campanya de Mamdani s’ha convertit en una causa nacional per a milers de musulmans. Per molts, és el primer pas cap a una nova etapa de representació i poder

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Barcelona 1000Km
-Vostè és aquí.
-Barcelona 1000Km
Desplaça cap amunt