Una imam alemanya denuncia que “venen a causar disturbis i a islamitzar”
Seyran Ateş es una dona i imam a Berlín que viu sota protecció policial per les seves idees. Ara torna a sacsejar la comunitat musulmana amb la seva denúncia del radicalisme islàmic a Europa
Seyran Ateş és fundadora i imam de la mesquita Ibn Rushd-Goethe de Berlín. La seva defensa d’un islam liberal i la seva crítica oberta contra el radicalisme religiós l’han convertit en una figura odiada per sectors amplis de la comunitat musulmana alemanya. Ha tornat al centre de la polèmica per dir a Euronews que hi ha “un pla per causar disturbis, reclutar seguidors i avançar en el projecte d’islamitzar Europa“
Aquestes declaracions les ha fet en relació a les manifestacions de musulmans a Berlín per celebrar les massacres de drusos i cristians a Síria. Segons ella, aquestes i altres mobilitzacions formen part d’una estratègia més àmplia per imposar una ideologia religiosa incompatible amb els valors democràtics. Defensa que aquestes accions no són simples expressions de protesta, sinó una amenaça real per a la convivència democràtica.
El risc de tolerar el fanatisme
Ateş no qüestiona el dret a manifestar-se ni la llibertat d’expressió com a pilar fonamental de qualsevol societat democràtica. Tanmateix, adverteix que la tolerància no pot convertir-se en una porta oberta al fanatisme, ni ser utilitzada com a escut per protegir discursos que tenen com a objectiu destruir el mateix sistema que els permet existir.
Segons ella, Alemanya és i ha de continuar essent una societat liberal, oberta al debat i a la pluralitat d’idees, fins i tot les més controvertides. Però insisteix que hi ha límits que no es poden ignorar. “Una societat liberal com Alemanya no es pot tancar ni es tancarà a les opinions radicals mentre no amenacin la constitució”, afirma. “Però aquests grups sí que l’amenacen.” Amb aquestes paraules, Ateş deixa clar que, al seu parer, l’Estat i la societat civil no poden continuar actuant amb indulgència davant l’expansió d’un radicalisme que utilitza el llenguatge religiós per infiltrar-se en espais públics amb intencions clarament desestabilitzadores.
Rebuig generalitzat de la comunitat musulmana alemanya
Les paraules d’Ateş han generat un fort rebuig dins de sectors importants de la comunitat musulmana a Alemanya. Diversos imams i líders religiosos han criticat la seva actitud, acusant-la de generalitzar i criminalitzar tota la comunitat per les accions d’una minoria. Consideren que el seu discurs alimenta l’estigmatització dels musulmans i reforça narratives islamòfobes.
Alguns, com l’imam Benjamin Idriz de Baviera, han defensat que la gran majoria de musulmans alemanys rebutgen el fanatisme i conviuen en pau amb els valors democràtics. Segons aquestes veus, Ateş confon islam amb islamisme i crea una divisió injusta dins d’una comunitat ja assenyalada. Idriz condemna l’ús del terme islamització i diu que es islamofòbia perquè genera més odi que no pas solucions. .
Una vida sota custòdia policial per l’islam
Tot i les crítiques i amenaces, Ateş es manté ferma. Segons ella, no es tracta d’una crítica a la religió, sinó a una ideologia totalitària que es disfressa de fe. I insisteix que callar per por de ser mal interpretat només beneficia els qui volen imposar el silenci i el dogma.
Seyran Ateş va néixer a Istanbul l’any 1963 en el si d’una família d’origen turc i kurd, i es va traslladar a Berlín amb la seva família quan era petita. Des de molt jove es va implicar en la defensa dels drets de les dones musulmanes, especialment aquelles sotmeses a matrimonis forçats, violència familiar o pressió comunitària.
Va estudiar dret i es va especialitzar en casos relacionats amb violència de gènere i drets humans. Ja als anys vuitanta, va començar a rebre amenaces per part de sectors islamistes radicals, i el 1984 va patir un atac armat en un centre d’assessorament per a dones. Des de llavors, viu amb protecció policial permanent.
Apòstata per fundar una mesquita feminista i LGTBI
El 2017 va fundar a Berlín la mesquita Ibn Rushd-Goethe, la primera de caràcter liberal a Alemanya, oberta a homes i dones per igual, on es rebutja la segregació per sexe i es dona veu també a persones LGTBI. Aquesta aposta trencadora ha generat admiració i odi a parts iguals: mentre uns la consideren una pionera necessària, d’altres la titllen de traïdora i apòstata.
Ateş representa una figura única: una dona, musulmana i imam, que no només qüestiona els fonamentalismes, sinó també els silencis i les complicitats dins i fora de la comunitat. I ho fa, cada dia, amb una convicció que l’obliga a viure amb escorta.
Mohammed bin Shams al-Din diu que qui no cregui que jueus i cristians son infidels és un heretge, ha de ser declarat infidel i expulsat de la comunitat.
De les 18 noies finalistes per l’edició de 2026 n’hi ha 3 que porten hijab. Miss Alemanya ha obert la porta perquè les influencers de la roba religiosa i la
El “petit Lourdes” de França apareix vandalitzat i saquejat: estàtues decapitades, altar destruït i objectes de culte fets miques. “Tot està perdut, no queda res…”, diu l’alcalde.
La figura del Sagrat Cor de Jesús —aproximadament d’1,70 m d’altura i prop de 40 kg— va aparèixer trencada el 17 d’octubre. Només va quedar dempeus la mà amb l’índex
El partit d’esquerres DENK ha posat sobre la taula la creació d’hipoteques halal ” sense interès”. La proposta arriba en plena campanya de les eleccions generals del 29 d’octubre als
Portugal s’afegeix a la llista de països europeus que ja han prohibit el burka i el niqab, com França, Bèlgica, Dinamarca, Àustria, Suïssa o Països Baixos
El 29 % dels joves musulmans a Catalunya d’entre 16 i 24 anys considera que la religió ha d’influir en la política; més del 50 % afirma que guia les seves decisions
L’imam Rachid Abou Houdeyfa va dir a nens a la mesquita de Brest que si escoltaven música acabarien transformats en micos i porcs o engolits per la terra.
Un clergue d’Al Qaeda aconsegueix una concessió més en la seva peculiar “jihad del vàter”. Ara demana que li posin assistents per rentar-lo i poder resar ben net.
El Consell per als Drets Humans de Rússia denuncia que un dictamen sobre repartiment de mercaderies “no halal” contradiu cinc articles de la Constitució.
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson