Els cristianisme al Marroc que prega en esglésies clandestines

Ser cristià al Marroc pot costar-te la feina, la llibertat o la custòdia dels teus fills en un país on pregar fora de l’islam és gairebé un crim.

Església en un garatge a Casablanca

Bladi

El cristianisme al Marroc té dues cares. La bona i que el règim fa servir de cara a l’exterior es practica a les esglésies per a expats europeus. El cristianisme de segona és per a marroquins i africans en general.

A Casablanca, al barri de Hay Hassani, diversos garatges i pisos han estat reconvertits en esglésies clandestines per migrants subsaharians. Els veïns, molestos pel soroll i les activitats religioses nocturnes, han denunciat els fets a les autoritats. Les comunitats cristianes de marroquins i africans al Marroc segueixen excloses del reconeixement oficial i condemnades a practicar la seva fe en la clandestinitat.

La manca d’esglésies legals al Marroc

El cas de Casablanca destapat per bladi.net no és una excepció: l’Estat no reconeix ni facilita l’existència d’esglésies per a cristians locals o estrangers no europeus. Mentre les esglésies oficials estan reservades als expatriats occidentals, els cristians marroquins o subsaharians han de pregar en la clandestinitat. Sense edificis autoritzats, ni protecció legal, ni llibertat de culte real, la fe cristiana al Marroc es veu condemnada a sobreviure amagada, com si fos una activitat il·legal.

Segons l’informe World Watch List 2025 d’Open Doors, la repressió contra els cristians al Marroc no és només social, sinó també institucional. Tot i que la conversió a una altra religió no està explícitament prohibida, l’article 220 del Codi Penal castiga qualsevol acció que pugui “sacsejar la fe d’un musulmà”. Això converteix qualsevol intent de compartir la fe cristiana en un delicte, i legitima la persecució d’aquells que es reuneixen, preguen o parlen de cristianisme fora de l’àmbit privat.

Amb el codi penal a la mà, les autoritats del Marroc tanquen esglésies domèstiques, vigilen els convertits i permeten que la pressió familiar i social actuï com una forma de càstig paral·lel. Així, la manca d’esglésies legals no és una omissió: és una eina de repressió.

Esglésies tancades i clandestinitat

Segons l’informe d’Open Doors, el 2024 es van tancar set esglésies, 75 cristians vans ser agredits agredits i 17 detinguts. Aquests números, però, només són la punta de l’iceberg: la majoria d’atacs i intimidacions no es denuncien per por a represàlies, i moltes víctimes callen per protegir les seves famílies.

Les reunions religioses es fan en secret, les Bíblies es custodien com si fossin proves delictives i les oracions es murmuren en veu baixa per evitar ser denunciats. Aquesta situació genera un ambient de por generalitzada, on l’autocensura esdevé una necessitat vital. Molts cristians no s’atreveixen a parlar obertament de les seves creences ni tan sols amb amics o familiars, i sovint utilitzen pseudònims a les xarxes socials per compartir continguts religiosos.

El simple fet de portar una creu penjada al coll o d’expressar opinions crítiques amb l’islam pot ser suficient per ser marginat, detingut o agredit. El missatge de les autoritats és clar: la fe cristiana no té cabuda en l’espai públic marroquí.

Més d’una Bíblia és proselitisme

Aquesta repressió no es limita només a la vigilància i les detencions: les autoritats controlen fins i tot els materials religiosos que els cristians poden tenir a casa. Als creients marroquins només se’ls permet posseir un sol exemplar de la Bíblia, i si se’n troben més, això pot ser interpretat com una prova de proselitisme.

Quan són detinguts, els convertits acostumen a ser obligats a signar un informe d’apostasia, en què reconeixen haver abandonat l’islam. Aquest procediment serveix per registrar i controlar els creients, i tot i que en molts casos són posats en llibertat sense càrrecs formals, l’estigmatització i la por queden gravades de manera permanent. L’Estat coneix perfectament qui són els cristians locals i fa un seguiment de moltes de les seves activitats, com ara campaments, trobades i conferències, sovint en espais privats i amb discreció extrema.

Exclusió i repressió dels cristians al Marroc

Els convertits poden ser detinguts però també poden patir repressions més subtils: s’enfronten a perdre la seva feina sense explicacions, veure’s exclosos del sistema educatiu o de les oportunitats públiques, i fins i tot ser desposseïts dels seus drets parentals. Les dones, especialment, són vulnerables a divorcis forçats, casaments no desitjats i la retirada de la custòdia dels fills si decideixen abandonar l’islam.

Encara que la Constitució reconeix la llibertat de religió, aquesta llibertat es limita a l’àmbit privat i s’aplica de manera desigual. Així, ser cristià al Marroc no només és un acte espiritual, sinó també un acte de resistència enfront d’un sistema que associa l’islam amb la identitat nacional i rebutja qualsevol desviació com una amenaça.

Una comunitat viva malgrat la persecució

Malgrat les dificultats, la comunitat cristiana marroquina segueix viva. Cada dia més persones, d’orígens diversos, abracen la fe cristiana per convicció personal i lliure, sense pressions ni influències externes. I encara que la Constitució reconeix la llibertat de religió, aquesta llibertat es limita a l’àmbit privat i s’aplica de manera desigual.

Els darrers anys han portat algunes millores significatives. La Constitució marroquina actual garanteix formalment la llibertat de religió encara que aquesta llibertat es limita a l’àmbit privat i s’aplica de manera desigual. Algunes figures del govern s’han pronunciat públicament a favor de la tolerància cap als cristians, i s’han fet passos —encara tímids— cap a un escenari de major respecte i convivència. Aquest canvi de mentalitat, petit però significatiu, marca una diferència respecte al silenci institucional de dècades anteriors.

Més Percepcions de

TikTok escampa el salafisme emocional entre noies amb el missatge: ‘Sóc feliç amb el meu vel’

TikTok s’ha convertit en una autèntica mesquita salafista digital que propaga un discurs de submissió i identitat religiosa entre adolescents.

Una imam alemanya denuncia que “venen a causar disturbis i a islamitzar”

Seyran Ateş es una dona i imam a Berlín que viu sota protecció policial per les seves idees. Ara torna a sacsejar la comunitat musulmana amb la seva denúncia del

Musulmans de Berlín celebren al carrer les matances de drusos i cristians a Síría

Prop de 400 manifestants sirians van glorificar la violència sectària al centre de Berlín. Els cants celebraven les massacres i cridaven a la violació de dones.

Ferits els sentiments dels musulmans d’Àustria per la crítica d’una ministra al hijab infantil

La principal organització musulmana està molesta perquè una ministra ha dit que el vel infantil és “símbol d’opressió”. Denuncien que la crítica vulnera la “llibertat religiosa”.

MiniMuslim Camp introdueix la segregació religiosa a l’oferta de colònies a Catalunya

El projecte, adreçat a nens musulmans de 6 a 12 anys, combina activitats lúdiques amb formació religiosa en un entorn tancat vetat als no musulmans.

Madrid cancel.la el programa de llengua àrab, cultura del Marroc i islam a les escoles

El govern autonòmic considera que el programa que controla el Marroc no garanteix el respecte als valors constitucionals. Denuncien falta de control i comunicació.

Quatre anys de presó al Regne Unit per vendre carn halal que no ho era

Un distribuïdor va enganyar comunitats musulmanes amb tones de carn no certificada. No s’ha reportat cap problema per als consumidors.

El 70 % dels jihadistes a Catalunya tenen pares del Marroc. La resta son conversos i d’altres orígens

Segons el Real Instituto Elcano, un 10 % dels jihadistes a Catalunya són conversos i un 20 % tenen origen a països com Algèria, Pakistan o Síria

França recorre als tocs de queda per combatre els seus joves als carrers

Ciutats com Nîmes, Meyzieu, Villecresnes i pobles petits implanten tocs de queda per frenar els disturbis de les bandes migrants juvenils.

Un centre salafista de Barcelona educa nenes segons els valors de l’islam del segle VII

Nenes i dones són educades per assumir rols domèstics i religiosos tradicionals. El centre pertany a una xarxa vinculada a Dawat-e-Islami, activa a tot Europa.

Una església d’Alemanya necessita protecció policial perquè el pastor va parlar a favor d’Israel

Protestes setmanals davant l’església de Langenau des de 2023 de musulmans i gent d’esquerres amb nines mutilades, esvàstiques i insults. El culte només es pot celebrar amb presència policial.

Sílvia Orriols prohibeix el burkini a la piscina de Ripoll per no convertir-la en un espai de reivindicació religiosa

La batllessa d’Aliança Catalana defensa la mesura al·legant motius de seguretat i per no convertir la piscina en un espai de reivindicació política. La Generalitat va autoritzar el burkini a

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Barcelona 1000Km
-Vostè és aquí.
-Barcelona 1000Km
Desplaça cap amunt