Els cristianisme al Marroc que prega en esglésies clandestines

Ser cristià al Marroc pot costar-te la feina, la llibertat o la custòdia dels teus fills en un país on pregar fora de l’islam és gairebé un crim.

Església en un garatge a Casablanca

Bladi

El cristianisme al Marroc té dues cares. La bona i que el règim fa servir de cara a l’exterior es practica a les esglésies per a expats europeus. El cristianisme de segona és per a marroquins i africans en general.

A Casablanca, al barri de Hay Hassani, diversos garatges i pisos han estat reconvertits en esglésies clandestines per migrants subsaharians. Els veïns, molestos pel soroll i les activitats religioses nocturnes, han denunciat els fets a les autoritats. Les comunitats cristianes de marroquins i africans al Marroc segueixen excloses del reconeixement oficial i condemnades a practicar la seva fe en la clandestinitat.

La manca d’esglésies legals al Marroc

El cas de Casablanca destapat per bladi.net no és una excepció: l’Estat no reconeix ni facilita l’existència d’esglésies per a cristians locals o estrangers no europeus. Mentre les esglésies oficials estan reservades als expatriats occidentals, els cristians marroquins o subsaharians han de pregar en la clandestinitat. Sense edificis autoritzats, ni protecció legal, ni llibertat de culte real, la fe cristiana al Marroc es veu condemnada a sobreviure amagada, com si fos una activitat il·legal.

Segons l’informe World Watch List 2025 d’Open Doors, la repressió contra els cristians al Marroc no és només social, sinó també institucional. Tot i que la conversió a una altra religió no està explícitament prohibida, l’article 220 del Codi Penal castiga qualsevol acció que pugui “sacsejar la fe d’un musulmà”. Això converteix qualsevol intent de compartir la fe cristiana en un delicte, i legitima la persecució d’aquells que es reuneixen, preguen o parlen de cristianisme fora de l’àmbit privat.

Amb el codi penal a la mà, les autoritats del Marroc tanquen esglésies domèstiques, vigilen els convertits i permeten que la pressió familiar i social actuï com una forma de càstig paral·lel. Així, la manca d’esglésies legals no és una omissió: és una eina de repressió.

Esglésies tancades i clandestinitat

Segons l’informe d’Open Doors, el 2024 es van tancar set esglésies, 75 cristians vans ser agredits agredits i 17 detinguts. Aquests números, però, només són la punta de l’iceberg: la majoria d’atacs i intimidacions no es denuncien per por a represàlies, i moltes víctimes callen per protegir les seves famílies.

Les reunions religioses es fan en secret, les Bíblies es custodien com si fossin proves delictives i les oracions es murmuren en veu baixa per evitar ser denunciats. Aquesta situació genera un ambient de por generalitzada, on l’autocensura esdevé una necessitat vital. Molts cristians no s’atreveixen a parlar obertament de les seves creences ni tan sols amb amics o familiars, i sovint utilitzen pseudònims a les xarxes socials per compartir continguts religiosos.

El simple fet de portar una creu penjada al coll o d’expressar opinions crítiques amb l’islam pot ser suficient per ser marginat, detingut o agredit. El missatge de les autoritats és clar: la fe cristiana no té cabuda en l’espai públic marroquí.

Més d’una Bíblia és proselitisme

Aquesta repressió no es limita només a la vigilància i les detencions: les autoritats controlen fins i tot els materials religiosos que els cristians poden tenir a casa. Als creients marroquins només se’ls permet posseir un sol exemplar de la Bíblia, i si se’n troben més, això pot ser interpretat com una prova de proselitisme.

Quan són detinguts, els convertits acostumen a ser obligats a signar un informe d’apostasia, en què reconeixen haver abandonat l’islam. Aquest procediment serveix per registrar i controlar els creients, i tot i que en molts casos són posats en llibertat sense càrrecs formals, l’estigmatització i la por queden gravades de manera permanent. L’Estat coneix perfectament qui són els cristians locals i fa un seguiment de moltes de les seves activitats, com ara campaments, trobades i conferències, sovint en espais privats i amb discreció extrema.

Exclusió i repressió dels cristians al Marroc

Els convertits poden ser detinguts però també poden patir repressions més subtils: s’enfronten a perdre la seva feina sense explicacions, veure’s exclosos del sistema educatiu o de les oportunitats públiques, i fins i tot ser desposseïts dels seus drets parentals. Les dones, especialment, són vulnerables a divorcis forçats, casaments no desitjats i la retirada de la custòdia dels fills si decideixen abandonar l’islam.

Encara que la Constitució reconeix la llibertat de religió, aquesta llibertat es limita a l’àmbit privat i s’aplica de manera desigual. Així, ser cristià al Marroc no només és un acte espiritual, sinó també un acte de resistència enfront d’un sistema que associa l’islam amb la identitat nacional i rebutja qualsevol desviació com una amenaça.

Una comunitat viva malgrat la persecució

Malgrat les dificultats, la comunitat cristiana marroquina segueix viva. Cada dia més persones, d’orígens diversos, abracen la fe cristiana per convicció personal i lliure, sense pressions ni influències externes. I encara que la Constitució reconeix la llibertat de religió, aquesta llibertat es limita a l’àmbit privat i s’aplica de manera desigual.

Els darrers anys han portat algunes millores significatives. La Constitució marroquina actual garanteix formalment la llibertat de religió encara que aquesta llibertat es limita a l’àmbit privat i s’aplica de manera desigual. Algunes figures del govern s’han pronunciat públicament a favor de la tolerància cap als cristians, i s’han fet passos —encara tímids— cap a un escenari de major respecte i convivència. Aquest canvi de mentalitat, petit però significatiu, marca una diferència respecte al silenci institucional de dècades anteriors.

Més Percepcions de

Sense càstig per a refugiat sirià al Regne Unit que tocava el cul a noies perquè ‘desconeix les lleis’

L’home de 26 anys viu allotjat en un Sheraton de 4 estrelles amb diners públics. Aprofitava els trajectes en bici per “tocar el cul” a desconegudes.

Miss Alemanya 2026 inclou noies amb hijab

De les 18 noies finalistes per l’edició de 2026 n’hi ha 3 que porten hijab. Miss Alemanya ha obert la porta perquè les influencers de la roba religiosa i la

Decapiten la Verge Maria i destrueixen una rèplica de la cova de Lourdes a França

El “petit Lourdes” de França apareix vandalitzat i saquejat: estàtues decapitades, altar destruït i objectes de culte fets miques. “Tot està perdut, no queda res…”, diu l’alcalde.

Una assessora del govern del Canadà reclama sales d’oració musulmanes a les oficines federals

La responsable contra la islamofòbia exigeix sales de pregària i temps a càrrec del govern per als treballadors musulmans a les oficines federals.

Destrueixen una estàtua de Jesús a l’església de Saint-Hilaire-du-Harcouët (França)

La figura del Sagrat Cor de Jesús —aproximadament d’1,70 m d’altura i prop de 40 kg— va aparèixer trencada el 17 d’octubre. Només va quedar dempeus la mà amb l’índex

L’esquerra multicultural holandesa vol legalitzar les hipoteques islàmiques

El partit d’esquerres DENK ha posat sobre la taula la creació d’hipoteques halal ” sense interès”. La proposta arriba en plena campanya de les eleccions generals del 29 d’octubre als

Una ex diputada islamista del Marroc participa a la Fira d’Economia Solidària com a migrant emprenedora

Conviden a la banquera i expat Najia Lofti a una xerrada on immigrants emprenedors expliquen la seva història de precarietat i superació.

Portugal fa història i prohibeix l’ús del burka i el niqab en espais públics

Portugal s’afegeix a la llista de països europeus que ja han prohibit el burka i el niqab, com França, Bèlgica, Dinamarca, Àustria, Suïssa o Països Baixos

El 15% dels joves catalans són musulmans i el 75% ha nascut a l’estranger

El 29 % dels joves musulmans a Catalunya d’entre 16 i 24 anys considera que la religió ha d’influir en la política; més del 50 % afirma que guia les seves decisions

“Si escolteu música us convertireu en micos i porcs”: l’imam que adoctrina nens a França

L’imam Rachid Abou Houdeyfa va dir a nens a la mesquita de Brest que si escoltaven música acabarien transformats en micos i porcs o engolits per la terra.

Un jutge als Estats Units ordena instal·lar un vàter orientat a la Meca per a un imam terrorista empresonat

Un clergue d’Al Qaeda aconsegueix una concessió més en la seva peculiar “jihad del vàter”. Ara demana que li posin assistents per rentar-lo i poder resar ben net.

Roma ha caigut: El Vaticà habilita sala d’oració musulmana a la biblioteca

“Ens van demanar una sala per resar i els l’hem donat, per suposat”, va explicar el responsable de la Biblioteca Apostòlica Vaticana.

Dos crits Allah Akbar en un dia a Montpellier

En menys de vuit hores, la policia va intervenir en dos incidents separats amb crits d’“Allah Akbar” i comportaments amenaçadors.

L’alcalde musulmà de Tower Hamlets (Londres) defensa una cursa que prohibeix la participació de dones

L’alcalde Lutfur Rahman (Bangladesh, 1965) va lliurar els premis de la cursa de la mesquita vetada a les dones. Va qualificar l’event d’“inspirador”.

El govern de Rússia acusa els líders musulmans de saltar-se 5 articles de la Constitució

El Consell per als Drets Humans de Rússia denuncia que un dictamen sobre repartiment de mercaderies “no halal” contradiu cinc articles de la Constitució.

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Per què vestien així?
-Museu de la Catalunya d’abans
-Per què vestien així?
Desplaça cap amunt