TikTok escampa el salafisme emocional entre noies amb el missatge: ‘Sóc feliç amb el meu vel’
TikTok s’ha convertit en una autèntica mesquita salafista digital que propaga un discurs de submissió i identitat religiosa entre adolescents.
Per entrar en contacte amb el salafisme avui no cal llegir l’Alcorà ni posar un peu en una mesquita. N’hi ha prou amb obrir TikTok i mirar un vídeo. La pantalla mostra una noia jove, simpàtica, amb hijab o niqab, que diu amb un somriure càlid: “Des que porto el vel, sóc feliç”. Aquest missatge es repeteix, amb variants: “Amb el hijab em sento lliure”, “Portar el vel m’ha alliberat”, “Ara sé qui sóc”.
Segons l’informe HateScape de l’Institute for Strategic Dialogue (ISD), un 24 % del contingut extremista detectat a TikTok fa servir formats emocionals i visuals molt atractius per a adolescents. La radicalització no comença amb un missatge d’odi, sinó amb un missatge d’amor —a Déu, a la llei religiosa, a una comunitat tancada (ISD, 2021).
El contingut no sembla perillós. No hi ha armes, ni crides a la lluita. Però rere aquesta aparença de pau interior s’hi amaga un discurs salafista suau i emocional que apel·la a noies adolescents sense cap formació religiosa. Un discurs que associa la felicitat femenina a la submissió, a la diferenciació respecte a Occident, i a una visió rigorista de l’islam.
El vel com a felicitat i protecció
El missatge central és simple: el vel no és opressió, sinó llibertat. Aquestes influencers musulmanes —sovint joves, carismàtiques i modernes— presenten el hijab com un acte d’amor a Déu, com una armadura protectora contra el món exterior. Diuen que abans vivien perdudes, exposades, oprimides pel capitalisme o la mirada masculina. I que ara, cobertes i obedients, se senten “plenes”. Fan servir frases com:
- “Sóc una perla, i les perles es protegeixen”
- “No sóc esclava dels homes, sóc esclava d’Al·là”
- “Amb el vel ja no em miren com un cos, sinó com una ànima”
- “No necessito l’aprovació de la societat, només la d’Al·là.”
- “Sóc més forta des que visc segons la voluntat de Déu.”
- “Abans volia agradar als altres. Ara només vull agradar a Al·là.”
- “Cobrir-me no em fa dèbil, em fa poderosa.”
- “Les dones occidentals es pensen que són lliures, però són esclaves del sistema.”
Aquestes paraules funcionen com a ganxo emocional. Tenen forma de consell, però actuen com a ideologia. El que presenten com a elecció personal és, en realitat, un model tancat de dona virtuosa i pura, oposada a l’occidental, que és mostrada com a perduda, buida o corrompuda.
Aquest llenguatge apel·la directament a adolescents que busquen identitat o comunitat. De fet, un informe del RAN (Radicalisation Awareness Network) sosté que les joves són vulnerables a aquests missatges perquè moltes viuen discriminació o manca de pertinença i cerquen connexió mitjançant una figura femenina que parla com elles
TikTok com a mesquita salafista
Aquest fenomen no passa dins de mesquites, sinó a la butxaca. TikTok és avui una mesquita salafista digital: un espai de predicació, comunitat i formació identitària. I l’algoritme fa de minaret. Si una usuària mira o interactua amb un sol vídeo de religiositat femenina, en pocs dies rebrà una allau de contingut similar: missatges d’obediència, renúncia, devoció, puresa.
Les dones que propaguen aquest missatge no encaixen en l’estereotip antic de dona islàmica submisa i invisible. Al contrari: són joves modernes, cuiden l’estètica, parlen amb seguretat, tenen milers de seguidores i es presenten com a exemples d’èxit. Porten hijab o niqab, sí, però també roba de moda modesta ben combinada, es maquillen de manera suau, fan servir filtres i música en tendència. Coneixen el llenguatge visual de TikTok i el fan servir a favor seu. Riuen, fan tutorials, mostren confiança. I tot això reforça la idea que portar vel no només és “correcte”, sinó també atractiu, empoderador i aspiracional.
Influencers lifestyle com a predicadores emocionals
Aquestes dones no necessiten formació religiosa formal per exercir autoritat simbòlica. Publicant vídeos curts amb recomanacions espirituals, estètica suau i parlar directe: “Tu també pots sentir-te bé com jo”. Això genera comunitats d’adolescents que busquen pertinença i referència, sovint en comptes de mesquites o xarxes tradicionals.
La investigació Muslim TikTok in Germany confirma que aquestes influencers exerceixen un rol de guia emocional i identitària, especialment entre noies europees sense contacte religiós profund ni estructura comunitària formal
Semblants
Líders musulmans de Rússia demanen prohibir el niqab i recomanen evitar les oracions al carrer
L’esquerra francesa afirma que el vel és “signe d’integració” i que el laïcisme “no s’aplica a la piscina”
Kazakhstan comença a multar les dones que portin burka o niqab
Gairebé la meitat de les dones musulmanes a França porten vel per protegir-se dels homes
El Quebec prohibeix el hijab en la publicitat institucional i les sales d’oració a organismes públics
El PSC de Cornellà defensa el burka i el niqab a les instal·lacions municipals
Més Percepcions de
Funcionaris sense cafè al Canadà durant el Ramadà per respecte als musulmans
Líders musulmans de Rússia demanen prohibir el niqab i recomanen evitar les oracions al carrer
Expulsen un professor per dir a alumnes musulmans que “Gran Bretanya és un estat cristià”
Imam del congrés de l’islam català creu que “Albiol és de la ummah de Muhammad”
Influencer religiosa musulmana deixa Dinamarca perquè l’escola respecta la diversitat sexual
Enginyer de software i predicador de Chicago: “L’islam ha de substituir totes les religions”
Malestar creixent a Rússia pels musulmans que resen al carrer
Kazakhstan comença a multar les dones que portin burka o niqab
Ataquen dues vegades un pessebre de Perpinyà poques hores després d’instal·lar-lo
L’islam es presenta a les eleccions d’Estrasburg amb propostes com horaris per dones a les piscines
Gairebé la meitat de les dones musulmanes a França porten vel per protegir-se dels homes
Un ponent del Congrés de Joves Catalans Musulmans defensa la submissió sexual de la dona
Lanzarote fa un curs de sacrifici halal per adaptar-se a les necessitats dels musulmans
















