El 70 % dels jihadistes a Catalunya tenen pares del Marroc. La resta son conversos i d’altres orígens

Segons el Real Instituto Elcano, un 10 % dels jihadistes a Catalunya són conversos i un 20 % tenen origen a països com Algèria, Pakistan o Síria

Imatge il·lustrativa

Generada per IA

Catalunya concentra el 40 % dels detinguts a Espanya per activitats relacionades amb el jihadisme entre 2012 i 2023. Aquesta presència és especialment destacada si es té en compte que Catalunya representa aproximadament un 16 % de la població total de l’Estat. Una altra dada que crida l’atenció és que un 70 % dels jihadistes arrestats a Catalunya tenen vincles familiars amb el Marroc, mentre que el 30 % restant es distribueix entre conversos a l’islam i persones originàries d’altres països com Algèria, Pakistan o Síria. En canvi, a nivell estatal, la proporció de jihadistes relacionats amb el Marroc és del 90%.

Aquestes i altres dades estan recollides en un estudi extens publicat pel Real Instituto Elcano que analitza el període entre 2012 i 2023. L’estudi analitza el perfil de 195 jihadistes condemnats i 10 morts. Més enllà de les estadístiques, l’informe revela una realitat complexa i persistent que obliga a revisar les estratègies actuals de prevenció i intervenció.

Catalunya és líder del jihadisme a Espanya

La xifra del 40 % dels jihadistes siguin catalans o nous catalans situa Catalunya com el principal escenari de radicalització jihadista a l’Estat. En comparació, Madrid concentra només un 15,7 % dels casos, i Ceuta un 14,2 %, tot i la seva proximitat geogràfica amb el Marroc i la presència històrica de comunitats musulmanes.

En altres territoris, molts casos de jihadisme han sorgit en barris amb alts nivells d’exclusió social o a través de vincles amb grups estrangers. En canvi, a Catalunya es detecten processos de radicalització en entorns aparentment estables. Municipis com Ripoll, Granollers o Sant Boi de Llobregat han viscut casos en què joves amb estudis, feina i sense antecedents han estat captats pel discurs jihadista a través d’amistats o per internet. Això vol dir que Catalunya té una dinàmica pròpia i única que crea yihadistes en contextos on no s’esperaria.

Catalans amb pares nascuts al Marroc en son els protagonistes

Segons l’estudi del Real Instituto Elcano, el perfil de jihadista català és el d’un home d’entre 18 i 35 anys, amb nacionalitat espanyola i vincles familiars amb el Marroc. Ha estat escolaritzat a Catalunya, parla català i/o castellà i no sol tenir antecedents penals abans de la seva radicalització. Aquest perfil desmenteix la idea que el jihadisme és només cosa d’immigrants recents o de persones marginades.

A més, la radicalització no acostuma a ser un procés individual. En el 90 % dels casos estudiats, es produeix dins d’un entorn de grup: amics, coneguts, familiars o vincles establerts a través de xarxes socials. Aquestes xarxes, especialment les digitals, tenen un paper clau en la captació i difusió de discursos extremistes. El perfil del jihadista català, doncs, és el d’un jove integrat en l’aparença externa, però amb un fort conflicte identitari intern, que troba en el jihadisme una resposta radical a una sensació de desconnexió amb la societat on ha crescut.

Els implicats en el yihadisme a Catalunya semblen, de portes enfora, joves plenament integrats amb una vida normal que no desperten cap sospita. Internet i les plataformes digitals tenen un paper clau com a amplificadors del discurs extremista, però són els vincles humans —de confiança i quotidianitat— els que consoliden el procés de radicalització.

Les arrels del jihadisme de proximitat a Catalunya

Catalunya té condicions úniques que expliquen per què el jihadisme de proximitat hi ha trobat un terreny especialment fèrtil. D’una banda, compta amb una de les comunitats musulmanes més nombroses i establertes del país, amb una presència destacada de famílies marroquines arribades fa dècades. Això ha donat lloc a una generació de joves nascuts o criats aquí que viuen entre dues identitats. Sovint no se senten plenament acceptats com a catalans, però tampoc es reconeixen en la cultura d’origen dels seus pares, cosa que pot generar un sentiment de buit o desarrelament. Aquest malestar pot convertir-se en un factor de risc per a la radicalització.

L’altre factor que facilita la difusió del missatge jihadista és la tolerància política i social a qualsevol mostra de religiositat extrema.

Ripoll confirma el patró de jihadisme local identificat per l’Institut Elcano

El cas de Ripoll exemplifica fil per randa el model de jihadisme local que descriu l’informe de l’Institut Elcano. El procés no va ser extern ni sobtat, sinó que es va cuinar dins la comunitat, de manera discreta i progressiva.

Després dels atemptats es va descobrir que, més enllà d’Es Satty, també havia influït la cèl·lula el predicador salafista Tarik Chadlioui, actiu a internet i amb base a Bèlgica. El seu discurs, rigorista i carregat de referències ultraconservadores, circulava amb facilitat entre joves de la comunitat. Segons va exposar Fernando Reinares durant la seva compareixença al Congrés, alguns membres de la cèl·lula havien viatjat a Bèlgica, coneixien de primera mà la seva trajectòria i compartien els seus vídeos habitualment.

Chadlioui no va anar mai a Ripoll, però va predicar per la Catalunya Central i era conegut dins de certs cercles islàmics de la zona. Va instal·lar-se a la Catalunya Central després que Bèlgica prohibís l’ús del niqab, una mesura que el va incomodar profundament. A Catalunya, en canvi, es va sentir còmode: la seva dona podia vestir niqab sense problemes i ell es movia amb llibertat dins d’entorns islàmics on les seves idees trobaven acollida. El seu discurs va arrelar fàcilment en espais on pràctiques com la segregació de gènere o el vel integral es toleraven sense qüestionament públic

La manca de resposta davant l’islam radical afavoreix el jihadisme

A Catalunya, el debat sobre l’islamisme radical sovint ha estat evitat per por d’estigmatitzar. Aquesta actitud ha portat a una tolerància política acrítica davant pràctiques que no tenen res a veure amb la integració ni amb els drets fonamentals. El niqab, el burkini, o la segregació de gènere en espais religiosos han estat defensats en nom de la diversitat, sense analitzar-ne les conseqüències reals en termes socials i de cohesió.

Els joves fills de marroquins creixen en un entorn on no troben referents clars ni una integració real. En lloc de reforçar el seu vincle amb la societat on han nascut o crescut, se’ls ha deixat en mans de discursos paral·lels, on la identitat es construeix a partir del rebuig a tot allò que els envolta. Quan des de les institucions es toleren i fins i tot es blanquegen pràctiques religioses excloents, el missatge que reben és clar: hi ha espai per construir una comunitat separada i tancada dins la societat catalana.

El jihadisme de proximitat no arrela on hi ha vigilància i claredat institucional, sinó allà on el silenci i la por al conflicte permeten que avanci. El que passa a Catalunya pot ser només l’avançament del que vindrà a la resta de l’Estat. Ja estem veient que allà on creixi la presència de comunitats marroquines sense un model clar d’integració ni una resposta institucional ferma davant l’islam radical, el jihadisme de proximitat es reprodueix sense massa problema.

Semblants

Un informe dels serveis secrets francesos alerta que els islamistes ordenen atacar cristians a Europa

Un informe dels serveis secrets francesos alerta que els islamistes ordenen atacar cristians a Europa

Un document intern filtrat a Le Figaro detalla com la propaganda jihadista anima a colpejar esglésies i comunitats cristianes del

El 59% dels joves musulmans francesos vol la sharia i el 24% simpatitza amb els Germans Musulmans

Una nova enquesta assenyala que els joves musulmans de França son més religiosos, més conservadors

Niqab, Bin Laden i cadira de rodes: tres noies molt joves volien immolar-se a París

Bin Laden com a referent, una cadira de rodes i una radicalització accelerada: la història

Detinguts Mohmed i Majed acusats de voler matar a locals LGTBI de Detroit

Els joves de 20 anys tenien armes i volien atemptar la nit de Halloween. Segons

Alemanya ja no pot pagar la seguretat dels mercats de Nadal

Tanquen per sempre els mercats de Nadal d’Hamburg-Rahlstedt, Overath i Rostock i desenes de petits

Un jutge als Estats Units ordena instal·lar un vàter orientat a la Meca per a un imam terrorista empresonat

Un clergue d’Al Qaeda aconsegueix una concessió més en la seva peculiar “jihad del vàter”.

Més Percepcions de

Funcionaris sense cafè al Canadà durant el Ramadà per respecte als musulmans

Segons una investigació de Blacklocks.ca, unes directrius internes de Shared Services Canada van aconsellar als supervisors evitar cafès, dinars i trobades informals durant tot el Ramadà per no incomodar els empleats que dejunen.

Líders musulmans de Rússia demanen prohibir el niqab i recomanen evitar les oracions al carrer

Els muftís de Rússia i Àsia Central qualifiquen el niqab d’importació radical i recomanen als creients respecte en l’ús de l’espai públic.

Expulsen un professor per dir a alumnes musulmans que “Gran Bretanya és un estat cristià”

L’incident va començar quan els va renyar perquè es rentaven els peus per resar a l’escola. Inspectors d’educació, policia i treballadors socials es van implicar en el cas.

Imam del congrés de l’islam català creu que “Albiol és de la ummah de Muhammad”

Per a Taoufik Cheddadi ningú queda fora de l’islam: ni Rajoy, ni Albiol ni cap altre humà. En aquesta visió cada fidel es converteix en emissari obligat a educar la resta del món.

Influencer religiosa musulmana deixa Dinamarca perquè l’escola respecta la diversitat sexual

La influencer musulmana Salma Naddaf diu que deixa Dinamarca perquè l’escola dels seus fills promou valors que contradien la seva fe. Afirma que tornar a Síria li permetrà criar-los en un entorn més tradicional.

Enginyer de software i predicador de Chicago: “L’islam ha de substituir totes les religions”

Mohammad Nusairat és especialista en projectes d’IA a Chicago i combina la seva carrera tecnològica amb la predicació islàmica.

Malestar creixent a Rússia pels musulmans que resen al carrer

Vídeos a les xarxes alimenten un debat creixent sobre convivència, identitat i espai públic. L’islam visible en zones urbanes russes genera tensió entre població local, autoritats i comunitats d’immigrants.

L’esquerra francesa afirma que el vel és “signe d’integració” i que el laïcisme “no s’aplica a la piscina”

Els discursos de LFI i dels Verds revelen una esquerra sotmesa als valors de l’islam, atrapada entre laïcitat, càlcul electoral i l’aparició de candidatures “comunitàries”.

Kazakhstan comença a multar les dones que portin burka o niqab

La llei contra els vels facials es va aprovar a l’estiu però no existien sancions. Fins ara la feien complir sobretot els centres comercials que impedien l’entrada a persones amb el rostre cobert.

Ataquen dues vegades un pessebre de Perpinyà poques hores després d’instal·lar-lo

El restaurant Le Méditerranée de Perpinyà rep dos llançaments d’ous el mateix dia que col·loca un pessebre a la seva vitrina. Els propietaris es declaren indignats i mantenen la decoració malgrat les intimidacions.

L’islam es presenta a les eleccions d’Estrasburg amb propostes com horaris per dones a les piscines

Nous candidats vinculats als Germans Musulmans mobilitzen el vot identitari amb publicitat en àrab i turc i propostes religioses. L’esquerra de LFI en podria sortir molt perjudicada.

Gairebé la meitat de les dones musulmanes a França porten vel per protegir-se dels homes

Una enquesta mostra que les joves franceses sovint utilitzen el vel com a protecció davant l’assetjament i la violència. Generacions anteriors només el duien per religió.

Un informe dels serveis secrets francesos alerta que els islamistes ordenen atacar cristians a Europa

Un document intern filtrat a Le Figaro detalla com la propaganda jihadista anima a colpejar esglésies i comunitats cristianes del continent. La filtració revela que els missatges violents es repeteixen i s’intensifiquen.

Un ponent del Congrés de Joves Catalans Musulmans defensa la submissió sexual de la dona

Yusuf Soldado presenta el sexe com un deure religiós per a la dona i afirma que ha d’obeir el marit en tot. Segons ell, així ho mana la religió.

Lanzarote fa un curs de sacrifici halal per adaptar-se a les necessitats dels musulmans

El Cabildo utilitza recursos públics per impartir una formació condicionada per preceptes religiosos contraris al benestar animal i excloents amb els no musulmans.

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Els pilars de l'islam
Els pilars de l’islam
Desplaça cap amunt