El 15% dels joves catalans són musulmans i el 75% ha nascut a l’estranger

El 29 % dels joves musulmans a Catalunya d’entre 16 i 24 anys considera que la religió ha d’influir en la política; més del 50 % afirma que guia les seves decisions quotidianes, i prop del 90 % expressa que formar una família és un objectiu vital.

Gràfic de l’estudi “La religiostiat de la joventut catalana”

Generalitat de Catalunya, 2021. Llicència: CC BY-NC-ND 3.0.

Els darrers estudis sobre religiositat i joventut a Catalunya ofereixen un retrat molt precís del col·lectiu musulmà. El document més rellevant és La religiositat de la joventut catalana , publicat pel Departament de Drets Socials i Inclusió, al setembre de 2025. Aquesta recerca analitza amb detall les creences, pràctiques i actituds dels joves d’entre 16 i 24 anys. A més, les dades es complementen amb el Baròmetre sobre la religiositat i la gestió de la diversitat impulsat per la Direcció General d’Afers Religiosos.

Les dades revelen que, malgrat la secularització general, l’islam és la confessió amb més pes entre la joventut d’origen migrant i té una incidència notable en valors, opinions polítiques i formes de vida quotidiana. L’islam és la segona confessió més present entre la joventut catalana, amb un 14.5% de fidels. Per davant hi ha el catolicisme, amb un 28%, però sobretot destaca el fet que el 55% dels joves es declara sense religió. La resta es reparteix entre confessions minoritàries, com el protestantisme, el budisme o el judaisme, que en conjunt no superen el 3% de la població juvenil.

Només l’1,1% dels joves musulmans catalans té pares occidentals

El 75,9% dels joves musulmans entre 16 i 24 anys ha nascut a l’estranger, un altre 21,2% són fills de tots dos pares immigrants i menys del 3% tenen un progenitor autòcton. Amb tot, només l’1,1% dels joves musulmans catalans tenen tots dos pares nascuts a Occident.

També és un col·lectiu molt divers lingüísticament: el 90% té com a llengua materna una altra diferent del català o del castellà. Aquest origen marcat per la immigració i el plurilingüisme els converteix en un perfil perculiar dins del conjunt de la joventut catalana. Així, mentre la majoria de joves autòctons tendeixen a la secularització i viuen el catolicisme sobretot com un element cultural, entre els joves musulmans la religió es manté com un referent central i determinant, arrelat en la seva tradició i en el context cultural de procedència.

Els estudis del Centre d’Estudis d’Opinió i de l’Observatori Català de la Joventut mostren que els joves musulmans no només mantenen la seva fe, sinó que li atorguen un valor central. La religió orienta la seva vida diària, influeix en les seves opinions polítiques i marca un perfil més comunitarista i conservador en relació amb la família i els rols socials.

Les dades clau dels joves musulmans catalans

La presència dels joves musulmans transforma el mapa religiós de Catalunya. L’islam és una confessió amb un pes creixent entre la joventut i amb un grau molt alt de pràctica i de compromís. Aquesta realitat dibuixa una societat catalana més religiosa en clau islàmica pel nombre de fidels i per la intensitat de la seva fe. Algunes dades importants son:

  • Origen i pares: Només l’1,1% dels joves musulmans té pares nascuts a Europa. Entre els joves catòlics, en canvi, el 62,3% ha nascut a Espanya amb pares també nascuts al país.
  • Llengua familiar: El 90% dels joves musulmans té una llengua materna diferent del català o del castellà. Entre els catòlics gairebé un 90% té com a llengua inicial el català (29%) o el castellà (58%).
  • Assistència als temples: El 38% dels joves musulmans assisteix al culte setmanalment o més sovint, davant només del 7% dels catòlics.
  • Absència de pràctica. Tant sols un 13% dels musulmans afirma que mai va a centres de culte, una xifra que puja fins al 57% dels catòlics.
  • Pràctica diària: El 61,7% dels joves musulmans resa cada dia i el 85% practica el dejuni del Ramadà. Només el 6,4% dels catòlics resa diàriament i un 10,8% segueix la Quaresma.
  • Intensitat religiosa: El 55% dels joves musulmans es consideren molt religiosos, davant del 13,7% dels catòlics.
  • Textos sagrats: El 74% dels joves musulmans ha llegit l’Alcorà durant l’últim any, mentre que només el 20% dels catòlics ha llegit la Bíblia.
  • Oració: El 87% dels musulmans ha pregat durant l’últim any, davant del 54% dels catòlics.
  • Influència quotidiana: El 57% dels musulmans diu que la religió influeix molt o bastant en les seves decisions de cada dia; entre catòlics el percentatge baixa al 25%.
  • Religió i política: El 29% dels musulmans creu que la religió ha d’influir en la política, mentre que només hi està d’acord el 8% dels catòlics i menys del 3% dels sense religió.
  • Homosexualitat: El 73,4% dels joves musulmans creu que l’homosexualitat no és moralment acceptable, davant del 25,6% dels catòlics i només el 3,4% dels no creients que opinen el mateix.
  • Matrimoni: El 99 % dels joves musulmans es volen casar i per la via religiosa. El 83 % no es casarien amb algú d’una altra religió. Entre els catòlics practicants, l’endogàmia religiosa és opció preferida per un 31 % i baixa al 12% entre els no practicants.
  • Vida familiar: El 90% considera que formar una família estable i casar-se és un objectiu important a la vida. S’estima que el 75% o més tenen una expectativa clara de tenir família nombrosa (2 fills o més). Entre els catòlics només el 42% creu que formar una família és prioritari i valora tenir fills un 60%.
  • Transmissió de la religió: El 96,1% dels fills de pares musulmans també s’identifiquen com a musulmans. Entre els catòlics el percentatge baixa al 74,1%.
  • Reproducció de la pràctica religiosa: El 83% dels fills de musulmans practicants mantenen el mateix nivell de religiositat i pràctica que els seus pares. En el cas catòlic, més del 60% dels fills de practicants deixen de practicar, i un 16% fins i tot passen a identificar-se com a persones sense religió
  • Identitat: El 84,9% dels joves musulmans diuen que ‘se senten musulmans’, i per a molts aquesta és la identitat més significativa. En canvi, entre la resta de joves, la religió té molt menys pes i la identitat nacional (catalana o espanyola) tendeix a ser central
  • Lleure i participació: Els joves musulmans mostren una participació menor en activitats de lleure organitzades convencionals, com esplais o campaments, sovint per motius de valors religiosos, culturals o per sentir-se poc representats. En canvi, tenen una presència més destacada en espais comunitaris propis, com entitats islàmiques, casals culturals o activitats vinculades a la mesquita.
  • Participació electoral: El 90,6% dels musulmans declara no haver votat a les darreres eleccions, davant del 57,6% del conjunt juvenil.
  • Autoubicació ideològica: El 45% dels musulmans no sap on situar-se a l’eix esquerra-dreta (la mitjana juvenil és del 23%).

Les xifres no deixen lloc al dubte: la secularització avança entre els joves catalans, però no de manera homogènia. Mentre el catolicisme s’afebleix entre els joves, l’islam creix amb força i ho fa amb una intensitat inèdita.

La transmissió de la fe dins les famílies musulmanes és gairebé total, el compromís religiós és massiu i el rebuig a la participació política tradicional és altíssim. El mapa és clar: la religió s’apaga a les llars catalanes, però arrela amb una força renovada en la joventut musulmana, que és jove, creixent en nombre i decidida a mantenir els seus valors. Aquest desajust entre secularització i fervor religiós amenaça amb obrir una bretxa generacional i comunitària que marcarà el futur del país.

Joves musulmans més fervorosos que els adults

L’islam a Catalunya és sobretot un fenomen juvenil. A Catalunya, aproximadament el 7% de la població es declara musulmana però no es distribueix de manera homogènia entre els grups d’edat. Mentre 14,5% dels joves d’entre 16 i 24 anys s’identifica com a musulmà entre els majors de 65 és només un 0.9% En la franja de 25 a 34 anys, el percentatge es manté amb un 8.7% de musulmans, puja al 10.2% entre els 35 i els 49 anys i a partir dels 50 anys baixen al 4.8%.

La intensitat amb què viuen la religió els joves musulmans és més gran que entre els adults. Prop d’un 79% dels nois i noies de 16 a 24 anys consideren la religió “molt important” a la seva vida, mentre que entre els majors de 45 anys aquesta proporció baixa fins al 48%. La pregària diària també marca una diferència clara: gairebé dos terços dels joves (64%) diuen que resen cinc cops al dia, davant d’un 38% dels adults.

El mateix patró es veu en el seguiment de pràctiques com el Ramadà. Un 86% dels joves musulmans assegura que compleix el dejuni de manera estricta, mentre que només un 61% dels adults ho fa amb la mateixa regularitat. També destaca l’assistència a la mesquita: un 55% dels joves hi va setmanalment, davant d’un 30% dels més grans. Això mostra que la religió ocupa un espai central en la vida quotidiana del jovent, no només com a identitat, sinó també com a pràctica sostinguda. No és casualitat que 7 de cada 10 joves musulmans diguin que “ser musulmà” és una part essencial de la seva identitat, un percentatge molt superior al dels adults, que se situa en 4 de cada 10.

De la discreció adulta a la visibilitat juvenil

El pes demogràfic dels joves musulmans i el major compromís religiós canvia el panorama religiós de Catalunya. Els joves musulmans es diferencien dels adults no només per ser més nombrosos, sinó també per la manera com viuen i mostren la seva fe. Mentre les generacions grans tendeixen a una religiositat més discreta i privada, els joves la fan visible i la converteixen en un element de cohesió comunitària.

Aquesta expressivitat es reflecteix en pràctiques com la pregària, el dejuni o l’assistència a la mesquita, però també en símbols identitaris com la roba religiosa, que pren un valor especial entre les noves generacions. Alhora, són ells els qui plantegen més demandes públiques, des d’espais per al culte fins al respecte de les normes alimentàries. També son els joves Tot plegat configura un col·lectiu jove amb una religiositat intensa i visible, que obre interrogants sobre el paper de l’islam en la Catalunya del futur.

Tanmateix, aquesta mateixa centralitat del jovent musulmà en l’escena pública també es fa visible en un àmbit més problemàtic: la radicalització jihadista. Un ifnorme del Ministerio del Interior explica que el 40% dels detinguts per gihadisme a Espanya l’any 2024 tenien menys de 25 anys, i entre ells un 18% eren menors d’edat. La tendència tant espanyola com europea és que els radicals de l’islam cada cop siguin més joves, més radicals i més ignorants de l’islam. Així, segons el Real Instituto Elcano el retrat del jihadista català és el d’un home entre 18 i 25 anys, de pares marroquins i que parla català i/o castellà perquè porta anys vivint entre nosaltres. És un perfil que desmenteix que es tracti de persones acabades d’arribar o desarrelades.

Les dades de les darreres enquestes ens permeten dibuixar una imatge de canvi profund en la societat catalana, on l’islam és sobretot un fenomen juvenil. No tenim dades tant acurades com a França d’on sabem que els joves musulmans son més radicals i conservadors per preguntes més concretes però sembla que la situació és molt semblant. Aquesta transformació no només té efectes en l’àmbit religiós privat, sinó que es tradueix en més visibilitat, en demandes públiques i en la configuració de noves identitats col·lectives. Alhora, també té una cara més problemàtica, amb la presència d’una minoria de joves musulmans en processos de radicalització jihadista que situen Catalunya al centre del debat sobre convivència i seguretat.

Més Enquestes

Gairebé la meitat de les dones musulmanes a França porten vel per protegir-se dels homes

Una enquesta mostra que les joves franceses sovint utilitzen el vel com a protecció davant l’assetjament i la violència. Generacions anteriors només el duien per religió.

El 59% dels joves musulmans francesos vol la sharia i el 24% simpatitza amb els Germans Musulmans

Una nova enquesta assenyala que els joves musulmans de França son més religiosos, més conservadors i més estrictes que generacions anteriors i la resta de la societat.

El 45% dels joves musulmans dona suport a un estat islàmic a Alemanya

Una enquesta a adolescents musulmans d’Alemanya detecta opinions inquietants. Les dades mostren una tendència més gran cap a posicions islamistes com més joves són els enquestats

El 53 % dels britànics creu que l’islam no és compatible amb els valors del Regne Unit. El 22 % no ho sap

Cap de les altres religions té un rebuig superior al 15%. Només el 25% de la població del Regne Unit considera que l’islam és compatible amb els valors britànics.

El 20% dels musulmans a Alemanya se sent ofès

Un estudi de la Universitat de Münster detecta un ressentiment profund en un de cada cinc musulmans. Proposen més islam institucional.

El 82% de la població del Marroc rebutja l’homosexualitat

Marroc és el tercer país Africà que menys tolera l’homosexualitat: el 82% es declara homòfob. Només son més intolerants Uganda i el Senegal.

Més Percepcions de

Malestar creixent a Rússia pels musulmans que resen al carrer

Vídeos a les xarxes alimenten un debat creixent sobre convivència, identitat i espai públic. L’islam visible en zones urbanes russes genera tensió entre població local, autoritats i comunitats d’immigrants.

L’esquerra francesa afirma que el vel és “signe d’integració” i que el laïcisme “no s’aplica a la piscina”

Els discursos de LFI i dels Verds revelen una esquerra sotmesa als valors de l’islam, atrapada entre laïcitat, càlcul electoral i l’aparició de candidatures “comunitàries”.

Kazakhstan multarà les dones que portin burka o niqab

La llei contra els vels facials es va aprovar a l’estiu però no existien sancions. Fins ara la feien complir sobretot els centres comercials que impedien l’entrada a persones amb el rostre cobert.

Ataquen dues vegades un pessebre de Perpinyà poques hores després d’instal·lar-lo

El restaurant Le Méditerranée de Perpinyà rep dos llançaments d’ous el mateix dia que col·loca un pessebre a la seva vitrina. Els propietaris es declaren indignats i mantenen la decoració malgrat les intimidacions.

L’islam es presenta a les eleccions d’Estrasburg amb propostes com horaris per dones a les piscines

Nous candidats vinculats als Germans Musulmans mobilitzen el vot identitari amb publicitat en àrab i turc i propostes religioses. L’esquerra de LFI en podria sortir molt perjudicada.

Gairebé la meitat de les dones musulmanes a França porten vel per protegir-se dels homes

Una enquesta mostra que les joves franceses sovint utilitzen el vel com a protecció davant l’assetjament i la violència. Generacions anteriors només el duien per religió.

Un informe dels serveis secrets francesos alerta que els islamistes ordenen atacar cristians a Europa

Un document intern filtrat a Le Figaro detalla com la propaganda jihadista anima a colpejar esglésies i comunitats cristianes del continent. La filtració revela que els missatges violents es repeteixen i s’intensifiquen.

Lanzarote fa un curs de sacrifici halal per adaptar-se a les necessitats dels musulmans

El Cabildo utilitza recursos públics per impartir una formació condicionada per preceptes religiosos contraris al benestar animal i excloents amb els no musulmans.

El Quebec prohibeix el hijab en la publicitat institucional i les sales d’oració a organismes públics

El govern reacciona així a la inclusió d’una nena amb hijab a la promoció d’una biblioteca pública de Montreal. També acaba amb sales d’oració a les instal·lacions públiques.

Una lesbiana de l’esquerra francesa es retira perquè no rebria el suport dels musulmans

Sabrine Decanton (Els Verds) no es presentarà a l’alcaldia de Saint-Ouen perquè li diuen que la seva homosexualitat és un problema “als barris populars”.

El PSC de Cornellà defensa el burka i el niqab a les instal·lacions municipals

L’any 2010 ajuntaments del PSC com Barcelona, l’Hospitalet, Santa Coloma o Mollet van prohibir l’accés amb burqa o niqab a edificis públics. Ara a Cornellà neguen el debat.

Els musulmans de Melilla i el PP defensen el burka i el niqab

Segons l’Asociación Comunidad Musulmana de Melilla, la Constitució empara la llibertat religiosa i impedeix mesures que vulnerin drets fonamentals. La majoria absoluta del PP tomba la proposta de VOX.

La Sílvia Orriols d’Austràlia es presenta al senat amb burka i vestit de colors

Pauline Hanson es va posar un burca perquè li van impedir presentar una proposta de llei per prohibir-lo. Diu que si no volen que el porti que el prohibeixin.

La hipoteca és ‘fer la guerra a Allah’: el discurs del banc islàmic per captar fidels i diners a Catalunya

Una líder islamista que creu que el burka és voluntari, subvencions públiques i penetració en l’economia social catalana per obrir la porta a les finances regulades per la sharia.

Un projecte polític islàmic a Itàlia busca “un milió de vots per a la sharia”

Els musulmans a Itàlia tenen líder, programa, votants i un pla que és el vell somni dels Germans Musulmans.

Opinions

El perquè de menjar porc

El perquè de menjar porc

Els nens de les escoles de Barcelona i de moltes escoles de Catalunya no poden menjar carn de porc. Per què?
Els musulmans no son les sueques dels 70

Els musulmans no son les sueques dels 70

La presència de musulmans a Occident no ens està fent millors. Venen per motius materials, no fugen de la xaria, venen a portar-la i ja ens estan impregnant amb els valors de l’islam.
El hijab es la nova esvàstica

El hijab es la nova esvàstica

El vel de les dones ens anuncia un projecte polític i social contrari als valors occidentals. Ens equivoquem si creiem que és una simple pràctica espiritual.

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Els pilars de l'islam
Els pilars de l’islam
Desplaça cap amunt