Barcelona integra les finances islàmiques en l’estratègia d’economia social i solidària

Un banc que ofereix serveis financers basats en la sharia forma part d’un grup de treball per promoure les finances ètiques. Tindrà accés a promoció, suport, subvencions i contractació pública.

Reunió a CoopHalal

Google Maps

L’Estratègia de l’Economia Social i Solidària de Barcelona 2030 (#ESSBCN2030) és un full de ruta acordat entre l’Ajuntament i entitats del sector de l’economia social. L’objectiu és donar suport a “models econòmics alternatius, sostenibles, inclusius i centrats en les persones“.

La idea és fer de Barcelona un espai on l’economia social tingui major pes institucional. El document del pla enumera vuit línies estratègiques i reconeix explícitament la necessitat de promoure els canals de finançament ètic i cooperatiu.

Entre els eixos econòmics principals, el pla municipal vol impulsar la contractació pública responsable i la creació de nous instruments financers per a empreses socials i per a la població en general. En paraules dels seus promotors, l’objectiu és “posar les persones al centre i el capitalisme en mode avió”.

Finances islàmiques com a economia ètica i solidària

Dins l’objectiu de crear instruments financers alternatius s’hi ha inclòs la banca religiosa islàmica amb l’entrada del banc CoopHalal al costat de banques ètiques tradicionals com Coop57, Fiare Banca Ètica, Oikocredit.

L’entitat CoopHalal promou serveis financers halal compatibles amb la sharia sota l’aparença de cooperativa. El resultat és que un projecte nascut amb vocació religiosa i fonamentat en els principis de la sharia s’incorpora a un programa públic. Ser-hi dona a la banca islàmica accés a una xarxa de suport, li dona credibilitat i permet l’accés a finançament, recursos i promoció pública. En nom de la diversitat han barrejat les finances cooperatives tradicionals amb una entitat que opera sota preceptes teològics i no estrictament socials.

CoopHalal és el banc amb comitè sharia

Segons la seva documentació pública, CoopHalal vol donar servei a persones i empreses que rebutgen el sistema bancari convencional, ja sigui per motius religiosos o ètics. Proposa una alternativa “sense interessos”, sense inversions especulatives i orientada a la justícia social.

El seu discurs combina arguments religiosos i ètics que la fa aparèixer com una alternativa al capitalisme financer i com una nova forma de banca ètica. La realitat és que CoopHalal reprodueix el mateix engany estructural que la banca islàmica en general: proclamen una ètica alternativa però funcionen amb la mateixa lògica capitalista que diuen combatre. La principal diferència només rau en que les operacions han de ser aprovades per un comité de religiosos.

A aquesta contradicció s’hi afegeix la manca de transparència sobre el funcionament intern de CoopHalal: no hi ha informació pública sobre l’origen del capital inicial, els seus inversors o els possibles vincles amb entitats religioses o financeres externes. Aquesta opacitat contrasta amb la retòrica de “finança ètica” que la cooperativa reivindica. La manca d’informació obre interrogants sobre fins a quin punt el seu model respon a una iniciativa comunitària o, més aviat, a un projecte doctrinal dirigit per especialistes en finances islàmiques més que per moviments socials arrelats al territori.

Moral religiosa pel mateix sistema econòmic

La banca islàmica es ven com una alternativa ètica, però en realitat actua com un reflex del mateix sistema que diu combatre. L’engany rau en la seva arquitectura: els interessos, prohibits formalment, són substituïts per “marges de benefici” o “quotes de participació”, que acaben funcionant com un interès amb un altre nom.

Un exemple clar és el contracte murabaha, molt utilitzat per finançar habitatges o vehicles. En aquest model, el banc compra el bé i el revèn al client amb un marge de benefici preestablert, que aquest paga en terminis. Per tant, si volem un cotxe de 20.000 € haurem de retornar aquests diners més una quantitat en concepte de despeses de gestió. La diferència amb una hipoteca convencional és només semàntica: el banc continua fixant el guany i el client assumeix tot el risc.

La islamista Najia Lofti dirigeix CoopHalal

La marroquina Najia Lotfi dirigeix l’entitat financera islàmica. És economista, presidenta de l’entitat i l’únic nom que apareix relacionat amb HalalCoop. Abans de liderar aquest projecte financer va tenir una trajectòria política significativa al Marroc: Va ser elegida diputada al parlament l’octubre de 2016 pel Partit de la Justícia i el Desenvolupament (PJD). Malgrat el que pugui semblar pel nom, aquest és un partit islamista ideològicament vinculat al moviment dels Germans Musulmans. No fa massa, el seu líder va dir que la prioritat de les nenes ha de ser casar-se enlloc d’estudiar. Durant els anys de govern d’aquest partit, Lofti va formar part de les àrees d’afers islàmics i va ser delegada dels marroquins residents a l’estranger.

Aquest vincle polític amb el PJD posiciona Lotfi no només com a líder financera sinó també com a persona amb arrels en corrents ideològics i polítics islàmics rellevant. El PJD defensa una visió moral de la societat basada en els valors islàmics, amb una forta presència en les institucions religioses i comunitàries del país.

Lotfi es va fer coneguda pel gran públic quan va aparèixer al programa Cafè d’idees de RTVE, on va defensar l’ús del vel islàmic com una expressió cultural i personal. En aquest programa va arribar a afirmar que el burka és una expressió cultural i que “moltes dones afganeses volen vestir així”. Les seves declaracions van generar polèmica perquè reproduïen la narrativa habitual dels moviments islamistes que tendeixen a presentar la submissió femenina com una opció identitària.

Promoció d’economia social amb tutela moral

Aquesta combinació de fe i finances és especialment perillosa quan s’intenta traslladar al terreny públic, com fa ara l’Ajuntament de Barcelona amb l’ESSBCN2030. Integrar un model que depèn d’un comitè religiós encarregat de decidir què és “ètic” o “permesa” econòmicament suposa introduir un criteri confessional dins d’un espai que havia de ser laic i social.

El risc no és només simbòlic: permet la formació d’una economia paral·lela, regulada per autoritats religioses i no per la ciutadania o les institucions democràtiques. Allò que es presenta com una obertura multicultural pot acabar consolidant una segregació econòmica basada en la fe, on la moral substitueix el debat públic i on els “vigilants” de la sharia determinen què és just o legítim en nom de Déu. En comptes d’alliberar-nos del capitalisme, aquest model en crea una versió amb càtedra religiosa i beneplàcit moral.

Més sobre Halal

Una cooperativa d'habitatge de Girona rep un crèdit validat per un comité de la sharia

Una cooperativa d’habitatge de Girona rep un crèdit validat per un comité de la sharia

La cooperativa Somtribu ha rebut un crèdit islàmic per rehabilitar 6 vivendes a Navata (Alt Empordà). Pel món cooperativista català és un exemple de finança ètica i premien el projecte.

La meitat dels restaurants de la Universitat Autònoma de Barcelona només serveixen carn religiosa halal

A cinc dels onze restaurants del campus de la UAB només es serveixen pollastres degollats

Halal per tothom als menjadors de les escoles de Barcelona

Les empreses de càtering escolar no tenen una doble logística i tota la seva carn

La província de New Brunswick del Canadà només ofereix carn halal als menjadors escolars

Els responsables del servei asseguren que la carn halal és apta per a tothom, permet

Sense porc al menjador de les escoles públiques de Barcelona per la inclusió dels musulmans

Els menús de 65 escoles públiques de Barcelona confirmen la mínima presència del porc als

Arriben al Regne Unit els crèdits universitaris islàmics

Un consell de finances islàmiques supervisarà el model. Està pensat per als estudiants que “no

Més Percepcions de

Un diputat socialista de Suècia crea un partit islamista per lluitar contra “l’odi als musulmans”

El Partit Socialdemòcrata va expulsar Jamal El-Haj per participar en una trobada amb figures de Hamas. Ara crea un nou partit perquè “cal més immigració” i lluitar contra la islamofòbia.

Un alt càrrec de l’esquerra francesa deixa LFI per la infiltració dels Germans Musulmans

Un conseller regional abandona el partit de Melenchon i assegura que dins de La France Insoumise hi ha “perfils inquietants” vinculats als Germans Musulmans.

Una cooperativa d’habitatge de Girona rep un crèdit validat per un comité de la sharia

La cooperativa Somtribu ha rebut un crèdit islàmic per rehabilitar 6 vivendes a Navata (Alt Empordà). Pel món cooperativista català és un exemple de finança ètica i premien el projecte.

El govern de Suècia admet la presència de l’islam polític en institucions del país

El govern suec obre una investigació sobre la infiltració islamista i l’activitat dels Germans Musulmans. Un informe de França va assenyalat Suècia com un dels principals focus d’islamisme a Europa.

Lleida “regala” un solar als musulmans per fer-hi una mesquita salafista

L’Ajuntament va convocar un concurs per cedir una parcel·la de 8000 metres quadrats a qualsevol religió. Només els musulmans en tenien necessitat i han aconseguit forçat millors condicions.

Apunyalar per defensar l’islam d’una ofensa no té conseqüencies al Regne Unit

El judici a un musulmà que volia apunyalar un home que cremava l’Alcorà acaba amb un condemna suspesa. Va dir que “només volia protegir la religió”.

Fan sonar la sura 2 de l’Alcorà al metro de París

Ja no és només que posin l’Alcorà als autobusos. Ara també el posen pels altaveus del metro. No té conseqüències.

La sanitat pública del Regne Unit (NHS) diu que prohibir el matrimoni entre cosins “estigmatitza les comunitats”

La comunitat pakistanesa és líder en casaments entre cosins i en problemes de salut associats a aquesta pràctica. Diputats britànics plantegen la prohibició.

ERC creia el 2019 que l’islam a les escoles és contrari a la identitat catalana

Els musulmans van denuncia el conseller Bargalló per islamofòbia quan va expressar desacord amb l’ensenyament de la religió islàmica a les escoles catalanes.

La UE pressiona Kirguizistan perquè aixequi la prohibició del niqab

El Parlament Europeu inclou la llibertat de portar el niqab i l’absència de control dels ensenyaments religiosos com a garantia de respecte als drets humans i llibertats fonamentals.

Família palestina a Suècia volia matar la filla per voler viure com una occidental

Jutgen a pare, mare i dos fills a Suècia per segrestar la noia de 20 anys que no acceptava l’estricte control religiós i familiar que patia des de la infància.

Un estat d’Alemanya regala dos festius als musulmans

Schleswig-Holstein acorda amb una associació islàmica que estudiants, funcionaris i treballadors puguin absentar-se un dia pel Ramadà i per la festa del xai.

Predicador musulmà explica que controlar la dona és un deure religiós dels homes

L’imam Youssef Soussi defensa que el marit ha de controlar com vesteix i amb qui surt la seva dona, perquè haurà de respondre’n davant Déu el dia del judici.

Crema un Alcorà a Holanda (amb permís judicial) i en pocs minuts esclata la violència al carrer

La tarda de dimarts, Edwin Wagensveld (de Pegida) va cremar un Alcorà davant l’alberg d’immigrants de Hoofddorp. Els disturbis van durar fins entrada la nit.

Guia espiritual musulmà: “L’islam no és aquí per conviure amb altres religions”

Forma part d’un grup que transmet als musulmans d’Occident que han d’islamitzar la societat on viuen o bé emigrar a països musulmans.

L’imam que fomenta l’odi a jueus, cristians i entre musulmans des d’Alemanya

Mohammed bin Shams al-Din diu que qui no cregui que jueus i cristians son infidels és un heretge, ha de ser declarat infidel i expulsat de la comunitat.

Opinions

El perquè de menjar porc

El perquè de menjar porc

Els nens de les escoles de Barcelona i de moltes escoles de Catalunya no poden menjar carn de porc. Per què?
Els musulmans no son les sueques dels 70

Els musulmans no son les sueques dels 70

La presència de musulmans a Occident no ens està fent millors. Venen per motius materials, no fugen de la xaria, venen a portar-la i ja ens estan impregnant amb els valors de l’islam.
El hijab es la nova esvàstica

El hijab es la nova esvàstica

El vel de les dones ens anuncia un projecte polític i social contrari als valors occidentals. Ens equivoquem si creiem que és una simple pràctica espiritual.

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Per què vestien així?
-Museu de la Catalunya d’abans
-Per què vestien així?
Desplaça cap amunt