Fan un llibre per explicar que el control a les mesquites de Catalunya és “racisme institucional

Segons el llibre “La radicalización del racismo”, el pla PRODERAI per vigilar mesquites a Catalunya converteix pràctiques religioses quotidianes en sospitoses.

Imatge il·lustrativa

Generada per IA

El 2019, les investigadores Ainhoa Nadia Douhaibi i Salma Amazian van publicar el llibre La radicalización del racismo. Islamofobia de Estado y prevención antiterrorista (Ed. Cambalache). La seva obra parteix d’una pregunta incòmoda: què s’amaga darrere dels protocols oficials de prevenció de la radicalització islàmica? La resposta de les autores és islamofòbia i racisme.

La seva tesi és clara: allò que es presenta com a “prevenció” i “detecció de radicalització” és en realitat un dispositiu racista. El punt de partida és el PRODERAI (Protocol de Detecció, Prevenció i Intervenció de processos de Radicalització Islamista), activat després dels atemptats del 17 d’agost de 2017 a Barcelona i Cambrils.

El llibre és una crítica al pla PRODERAI per controlar a mesquites, escoles, presons i serveis socials implementat després dels atemptats dels nois de Ripoll a Barcelona i Cambrils. El que delata el llibre és que efectivament es vigila a la comunitat musulmana per detectar processos de radicalització que podrien culminar amb un atac terrorista.

Mesquites sota vigilància permanent

La vigilància més visible es produeix a les mesquites i oratoris. Ho explica L’Informe sobre islamofòbia a Catalunya 2021 (SOS Racisme) fet per una de les autores del llibre i finançat l’Open Society de Soros. En aquest informe es denuncia la presència constant de patrulles policials als voltants de mesquites i oratoris musulmans. Els testimonis són clars: en hores de pregària, especialment els divendres al migdia o a l’alba durant el Ramadà, cotxes de policia s’aparquen davant de les mesquites i es fan identificacions selectives a persones que hi entren o en surten.

Per Salma Amazian aquest desplegament genera un missatge doble: la mesquita no és només un espai religiós, sinó un lloc sota sospita. Segons explica l’informe, algunes mesquites han quedat pràcticament buides perquè la gent prefereix no ser vista allà.

Vigilar les mesquites és “control racista”

El llibre La radicalización del racismo diu del PRODERAI que és un instrument que barreja religió i seguretat i acaba estigmatitzant pràctiques religioses normals: portar barba, resar, menjar halal o portar hijab. El llibre explica que aquesta mirada no és neutra ni tècnica, sinó un reflex de prejudicis i de lògiques de control racistes.

“Quan l’Estat desplega mecanismes de vigilància que associen l’islam amb la radicalització, no només es prevenen possibles casos de violència, sinó que s’estén la sospita a tota la comunitat musulmana. Això és racisme institucional.” (Douhaibi & Amazian, 2019)

Moltes mesquites han instal·lat càmeres de seguretat. Oficialment, per motius de protecció, però amb la consciència que les gravacions poden ser requerides pels Mossos. Aquesta situació genera un clima de control i autocensura. Els imams saben que qualsevol expressió crítica pot ser interpretada fora de context i convertir-se en un motiu d’investigació. Un testimoni recollit al llibre diu:

Quan parlo en el jutba sé que no només m’escolta la comunitat, també m’escolten fora. Vigilo cada paraula, perquè qualsevol frase pot ser utilitzada contra nosaltres.” (Douhaibi & Amazian, 2019)

Pressió directa sobre els imams i expulsions

El control policial sobre mesquites i líders religiosos no només es tradueix en vigilància, sinó també en expulsions administratives. Quan un imam o un membre actiu de la comunitat és considerat “problemàtic”, pot rebre un expedient d’expulsió mitjançant la Llei d’estrangeria. Les autores veuen un missatge: qui no col·labora, qui no es mostra “lleial” a l’Estat, pot ser expulsat.

Segons l’Informe sobre Islamofòbia a Espanya (2021), la legislació antiterrorista i la legislació migratòria operen de manera conjunta. La Llei d’estrangeria permet expulsar persones considerades un “perill per a la seguretat nacional”, encara que no hi hagi cap condemna judicial.

Debat dins la comunitat musulmana

Aquesta realitat genera un debat complex dins de les mateixes comunitats musulmanes. Segons l’informe de SOS Racisme finançat per la fundació de George Soros i el llibre La radicalización del racismo, sovint els afectats per expedients d’expulsió són imams d’orientació salafista. Això fa que, en alguns casos, altres associacions i federacions islàmiques validin la seva expulsió o, com a mínim, no hi oposin resistència.

Un membre d’una federació admetia en privat:

“No ens agrada el discurs salafista perquè és rígid i genera tensions. Quan l’Estat els expulsa, molta gent ho veu com un alleujament.” (Douhaibi & Amazian, 2019)

Aquesta situació genera el que Douhaibi i Amazian descriuen com una mena de col·laboració tàcita: mentre l’administració usa la Llei d’estrangeria per apartar imams incòmodes, determinats sectors de la comunitat miren cap a una altra banda perquè tampoc se senten representats per aquests líders religiosos.

Per a les autores, l’Estat aconsegueix dividir la comunitat: uns musulmans veuen les expulsions com una protecció, mentre que altres les viuen com un atac. El que no expliquen les investigadores és que fins i tot és la comunitat que alerta els Mossos de discursos salafistes: és el cas d’un expulsat que es postulava com a imam a Olot però el van rebutjar i denunciar per radical.

La proposta de les autores és no fer res

Les autores insisteixen que la millor resposta de l’Estat hauria de ser no intervenir, perquè qualsevol acció policial o administrativa sobre les comunitats musulmanes es basa en prejudicis i reforça la idea que l’islam és sospitós. Recorden que molts dels detinguts en operacions antiterroristes acaben sent absolts per falta de proves. Segons Douhaibi i Amazian, això demostra que el sistema de “detecció de radicalització” no funciona, i que en realitat només serveix per legitimar el racisme institucional. Les autores conclouen que aquest desplegament no prevé el terrorisme, sinó que construeix la imatge del musulmà com a enemic interior, normalitzant la sospita i cronificant la islamofòbia.

Alhora, el llibre deixa constància que sí existeix una vigilància activa i sistemàtica sobre les mesquites i els musulmans a Catalunya. La presència policial als oratoris, la pressió sobre els imams, les expulsions amb la Llei d’estrangeria i la recopilació d’indicadors de “radicalització” en escoles i presons mostren que l’Estat ha convertit la fe musulmana en un assumpte de seguretat. Fins i tot demostren que la mateixa comunitat que no vol saber res de discursos radicals està satisfeta i, fins i tot, col·labora activament.

Més sobre jihadistes

Detingut a França un noi de 17 anys amb plans seriosos per matar no musulmans

Detingut a França un noi de 17 anys amb plans seriosos per matar no musulmans

Es definia com a “soldat de l’Estat Islàmic” i planejava atacs contra escoles, ambaixades i mitjans francesos. El 2025 a

Marroquí de Santa Bàrbara detingut a l’AP-7 per por a que fes un atemptat a Barcelona

L’home de 36 anys tenia un alt grau de radicalització religiosa. Consumia contingut radical i

El gihadista de Vallfogona volia anar a fer la guerra a l’estranger

El 18 d’agost de 2025, agents de la Policia Nacional van detenir dues persones a

Infermera musulmana dels Països Baixos diu que matarà pacients israelians

Una infermera musulmana nascuda i criada als Països Baixos publica a xarxes que donaria una

L’islamisme a l’Àfrica ja ha matat més de 150.000 persones en 10 anys

Els anys 2023 i 2024 van assassinar unes 42.000 persones, això és gairebé el 28 %

El 70 % dels jihadistes a Catalunya tenen pares del Marroc. La resta son conversos i d’altres orígens

Segons el Real Instituto Elcano, un 10 % dels jihadistes a Catalunya són conversos i un

Més Percepcions de

Demanen tres anys de presó al mossèn català Custodio Ballester per un article sobre l’islam radical

Una denúncia de musulmans vinculats a Colau han portat a Ballester davant del jutge. Ell defensa que només criticava les versions violentes de la religió

La meitat dels restaurants de la Universitat Autònoma de Barcelona només serveixen carn halal

A cinc dels onze restaurants del campus de la UAB només es serveixen pollastres degollats sense sedació i amb algú resant al costat.

Pares marroquins abandonen els fills al País Basc perquè es facin MENAS

La policia i la Diputació de Biscaia alerten que famílies del Marroc arriben en avió i deixen els fills a centres d’acollida. Ni tan sols son pobres.

Congresista presenta projecte de llei per prohibir la llei Sharia als Estats Units

La No Sharia Act vol assegurar que cap tribunal, agència pública ni institució legal dels EUA pugui aplicar o legitimar la sharia.

Halal per tothom als menjadors de les escoles de Barcelona

Les empreses de càtering escolar no tenen una doble logística i tota la seva carn és d’un proveïdor amb certificat religiós. El menú infidel ja és com una variant sanitària.

Una ciutat de Rússia castigarà els directors d’escola si les alumnes porten hijab

La mesura s’ha aprovat a Nefteyugansk (Sibèria Occidental). L’administració recorda que l’escola a Rússia és laica.

Els cinc moments horrorosos del dia quan la meitat dels teus veïns son musulmans

A Dearborn (Michigan) més de la meitat dels habitants son musulmans, inclòs l’alcalde. I té conseqüencies a l’espai públic.

Rússia anuncia la immigració sense família

El govern rus fa seu el lema “vine, treballa, guanya i veste’n”. El nou sistema es basa en temporalitat i control per acabar amb la degradació dels serveis públics i

Una Festa del Porc de la Bretanya francesa es farà en un lloc secret per amenaces

Es va suspendre la Festa del Poc de Treffendel per amenaces de l’esquerra. Els organitzadors han fet una nova convocatòria sense concretar el lloc.

Un jutge del Canadà ha d’aclarir que la imatge d’una dona musulmana sense vel no mostra cap intimitat

La dona sostenia que les imatges d’abans de ser musulmana han d’estar protegides per la llei perquè son “com sortir despullada”. De la fotografia fent-se un petó amb el seu

Un alcalde musulmà dels EUA diu a un ciutadà que se’n vagi de la ciutat per oposar-se a un homenatge a un partidari del terrorisme religiós

L’ajuntament de Dearborn (Michigan) posa el nom d’un partidari de Hamas i Hizbola a un carrer. L’alcalde va dir a un opositor que estar-hi en contra és racisme, islamofòbia i

Un imam d’Austràlia explica per què votava a l’esquerra quan era fonamentalista: “Sabem que son idiotes”

Mohammad Tawhidi és un predicador australià format en l’islam radical a l’Iran. Ara és una veu controvertida per les seves crítiques a l’islam polític i a l’esquerra.

Opinions

El perquè de menjar porc

El perquè de menjar porc

Els nens de les escoles de Barcelona i de moltes escoles de Catalunya no poden menjar carn de porc. Per què?
Els musulmans no son les sueques dels 70

Els musulmans no son les sueques dels 70

La presència de musulmans a Occident no ens està fent millors. Venen per motius materials, no fugen de la xaria, venen a portar-la i ja ens estan impregnant amb els valors de l’islam.
El hijab es la nova esvàstica

El hijab es la nova esvàstica

El vel de les dones ens anuncia un projecte polític i social contrari als valors occidentals. Ens equivoquem si creiem que és una simple pràctica espiritual.

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Per què vestien així?
-Museu de la Catalunya d’abans
-Per què vestien així?
Desplaça cap amunt