La Bíblia, Franco i Al-Andalus contra el discurs d’Elena Ramallo per prohibir el hijab a les escoles de Madrid
PSOE i Más Madrid acusen Elena Ramallo de racisme i odi religiós a l’Asamblea de Madrid pel seu discurs contra el hijab a les escoles . El PP no té opinió.
El 14 de juny de 2025, la Comissió de la Dona de l’Asamblea de Madrid va escoltar la compareixença d’Elena del Pilar Ramallo per plantejar la prohibició del vel islàmic a les escoles. Tot i això, l’ordre del dia no feia referència explícita al hijab, sinó que abordava la “garantia de protecció dels drets de les dones a la Comunitat de Madrid davant l’avanç de la diversitat cultural”.
La Comissió de la Dona és un òrgan parlamentari de l’Asamblea de Madrid on es debaten qüestions relacionades amb la igualtat de gènere i els drets de les dones. Les comissions no aproven lleis però poden elaborar informes i presentar propostes per elevar iniciatives al Ple de l’Asamblea. Elena Ramallo hi va comparèixer com a experta a petició de VOX.
Els arguments d’Elena Ramallo contra el vel a les escoles
Durant la seva compareixença a la Comissió de la Dona de l’Asamblea de Madrid, Elena del Pilar Ramallo va defensar que el vel islàmic no és una opció lliure. Expliquen The Objective i El Debate, que l’experta considera que és una eina de control religiós que vulnera els drets de les dones. Segons ella, el seu ús respon a la imposició de la Sharia i a una cultura que considera la dona inferior a l’home.
Ramallo va qualificar el hijab de “presó de tela” i va afirmar que cap dona, si se sent lliure, “decideix tapar-se perquè es considera impura”. També va assegurar que el vel forma part d’un sistema de submissió, que comença amb la segregació a l’escola i pot derivar en matrimonis forçats, restriccions a la llibertat sexual i fins i tot mutilació genital femenina.
La compareixent va afirmar que l’Estat té l’obligació de garantir l’educació lliure i igualitària, i que això implica protegir les nenes de pràctiques que considera opressores. Per aquest motiu, va demanar la prohibició del hijab i del burka a les escoles i espais públics, seguint l’exemple de països com França i Bèlgica, que han establert restriccions legals a l’ús de símbols religiosos a l’àmbit educatiu.
L’esquerra respon que “vol destruir la democràcia”
La intervenció d’Elena Ramallo va rebre una reacció immediata i contundent dels grups d’esquerra presents a la Comissió de la Dona. Tant el PSOE com Más Madrid van acusar la ponent de difondre un discurs ple de “racisme, islamofòbia i masclisme”, i van posar en dubte tant la seva autoritat com el motiu real de la seva compareixença.
La diputada del PSOE, Silvia Monterrubio, va ser especialment dura. Va dir que “la llibertat no es defensa criminalitzant la diferència” i va afirmar que el discurs de Ramallo no era propi d’una experta en drets humans, sinó d’un discurs d’odi polític. També la va acusar d’usar el feminisme per atacar una comunitat concreta i va concloure dient-li directament: “Vostè vol destruir la democràcia”.
La també diputada de Más Madrid, Marta Carmona, va remarcar que la intervenció era una mostra de supremacisme disfressat de feminisme i va defensar el dret de les nenes musulmanes a vestir com vulguin sense ser estigmatitzades. Va recordar que la llibertat religiosa també forma part dels drets fonamentals.
La Bíblia, Franco i Al-Àndalus per defensar el hijab
La diputada de Más Madrid Jimena González va llegir passatges de la Bíblia que retraten la dona com a subordinada a l’home per denunciar el que va qualificar de doble moral: “Només molesta el vel quan és islàmic, però mai es qüestionen els símbols cristians, encara que també siguin patriarcals”, va dir. Va acusar la dreta de fer servir el feminisme com a pretext per criminalitzar la comunitat musulmana i va defensar que la igualtat de gènere no s’aconsegueix prohibint símbols, sinó garantint drets.
Per la seva banda, la diputada Marta Carmona va recuperar la memòria històrica per respondre al discurs de Ramallo. Va fer referència a Al-Àndalus com a etapa de convivència cultural, i va acusar la ponent de voler esborrar la diversitat pròpia d’Espanya: “Se le han olvidado ocho siglos bastante importantes en nuestra historia”, va dir. També va comparar el to de la intervenció amb els discursos del franquisme, afirmant que “defensar la llibertat obligant a ocultar la identitat d’una part de la població ens porta a temps molt foscos”.
El Partit Popular no sap què dir
La representant del Partit Popular, Esther Platero, es va desmarcar tant de la ponent com de l’esquerra. Va criticar Elena Ramallo assegurant que «ha insultat el PP» i que havia aprofitat la seva intervenció per “fer política en comptes de parlar del tema que ens preocupa”. Tot i això, tampoc va donar una posició clara sobre el hijab. Platero va carregar contra els dos extrems del debat i va dir: «El debat sobre el hijab no pot ser segrestat per dos extrems: l’esquerra còmplice de l’islamisme i VOX, que encén la por i l’exclusió».
Després de la compareixença, Ramallo es va mostrar sorpresa pel to del debat. Va lamentar que havia estat interrompuda amb gestos i males formes i va afirmar: «És la primera vegada que es posa en dubte el meu currículum en una comissió». Va resumir les reaccions així: «Más Madrid ha parlat del cristianisme i de Franco; el PSOE m’ha dit racista; i del PP… m’agradaria saber quina és la seva posició». Finalment, va instar la presidenta Isabel Díaz Ayuso a legislar sobre aquest tema i prohibir que les nenes vagin velades a l’escola.
La lluita d’Elena Ramallo contra el vel a les escoles
Elena Ramallo ha convertit el debat sobre el hijab a les escoles en un dels eixos centrals de la seva activitat. . Critica que els instituts de Madrid no aprofitin la seva autonomia per incloure en el règim intern normes que vetin de fet el vel: “Si un institut prohibeix gorres, caputxes i vel, està prohibint el hijab”, sosté Ramallo, i defensa que aquesta mesura hauria de tenir consens legislatiu i no decidir-se arbitràriament.
Diversos centres públics de la Comunitat de Madrid ja inclouen al seu Reglament de Règim Intern la prohibició d’usar qualsevol cobertura al cap durant l’horari lectiu. Això s’aplica a instituts de Parla com el Nicolás Copérnico, el Narcís Monturiol i Humanejos, on s’ha imposat que “no es permet res que cobreixi el cap”, incloses gorres i vels. Aquesta decisió ha provocat protestes d’alumnes i sindicats d’esquerra que la qualifiquen d’islamòfoba i racista.
La situació contrasta amb la de països de majoria musulmana com Albània o Xipre del Nord on està prohibit el vel a les escoles i son els sindicats d’esquerra els que defensen la neutralitat religiosa davant les intencions de la dreta religiosa.
Malgrat no existir cap normativa estatal o autonòmica específica sobre el hijab a les escoles, aquesta regulació interna s’ha convertit en l’únic marc vigent. Aquest buit legal és el que Ramallo apunta amb fermesa com a objectiu de reforma legislativa per no deixar sols els centres que vulguin prendre la decisió.
Semblants
Campaments d’estiu islamistes per a nens de Londres imposen el hijab a les nenes i la segregació per sexe
Mare canadenca volia morta la seva filla per treure’s el hijab
Junts afirma que el vel islàmic “no té res a veure amb el tema religiós”
Pinten niqabs en un mural feminista de Getafe per denunciar la complicitat amb l’islam
Campanya amb niqab per alertar de la islamització de Madrid
Bèlgica es divideix pel vel a les escoles: prohibició a Flandes, permissivitat a Molenbeek
“Si robes als nostres avis, assumeix les conseqüències”
Convers a l’islam detingut per gihadista a Montblanc
Sospites de maltractament infantil a les mesquites de Salt
Es pot ser soldat d’Al-Qaeda i mestre d’islam per a nens a Boston
Les batalles entre MENAS i indígenes de Marcilla (Navarra) encenen la revolta veïnal
Una ONG musulmana vol legalitzar Hamàs al Regne Unit
El 20% dels musulmans a Alemanya se sent ofès
Islamistes volen separar nois i noies al ball de graduació d’un institut d’Essen