ERC creia el 2019 que l’islam a les escoles és contrari a la identitat catalana

Els musulmans van denuncia el conseller Bargalló per islamofòbia quan va expressar desacord amb l’ensenyament de la religió islàmica a les escoles catalanes.

Imatge il·lustrativa

Generada per IA

L’any 2019 va esclatar un conflicte polític i social intens al voltant del paper de la religió islàmica en les escoles de Catalunya. Explica La Vanguardia del 25 de novembre de 2019, que el conseller d’Educació de la Generalitat, Josep Bargalló (ERC), va expressar públicament que no volia una ensenyança confessional de religió islàmica en els centres educatius.És més: va advertir de les implicacions sobre la identitat catalana i l’equilibri entre religions.

Jo no vull ensenyament confessional de religió islàmica

La denúncia que van presentar els musulmans se sustentava en una gravació (i la seva transcripció) d’una sessió celebrada el 17 de novembre amb professors de religió catòlica. L’acte estava organitzat per l’entitat sindical “JunTS – Docents de Religió de Catalunya”, en què Bargalló va dir clarament “Jo no vull ensenyament confessional de religió islàmica a les escoles de Catalunya, i amb l’actual marc normatiu, si no arribem a un acord al respecte, en general, ens hi veiem abocats“.

En aquella reunió, el conseller va defensar el projecte d’introduir a les escoles una nova assignatura anomenada Cultura de les Religions, pensada per ser impartida per professors de religió catòlica i destinada a substituir les classes de religió confessional que s’oferien fins aleshores. El problema per implementar la proposta eren els acords d’Espanya amb l’islam i altres religions.

El conseller, que va posar com a exemple el cas de Torredembarra, es va mostrar convençut que les escoles acabarien oferint més classes de religió islàmica que de catòlica, ja que les famílies musulmanes inscriurien els seus fills a l’assignatura optativa de religió, mentre que moltes famílies catòliques, tot i ser majoritàries a la població, no ho farien. “Quina cara ens quedaria a tots a l’hora de defensar la identitat que diem defensar?”, va preguntar fins a dues vegades.

La identitat nacional catalana i l’islam

Un dels punts més sensibles de la polèmica és la idea que Bargalló va expressar que l’islam estaria en contradicció amb la identitat catalana. Aleshores, si es reconeix l’islam com a religió legítima dins el sistema escolar, es posa en qüestió una concepció identitària que implicitament exclou la religió musulmana.

La denúncia interpreta que aquest discurs constitueix un relat de discriminació simbòlica: afirmar que la religió musulmana no “encaixa” amb la catalanitat, o que la seva expansió seria una amenaça per a la identitat, és un discurs excloent que pot generar estigmes i reforçar la islamofòbia. Aquesta forma de discurs, si es difon públicament des d’un càrrec institucional, pot connectar amb definicions legals de discurs d’odi.

Per a les comunitats musulmanes aquesta mena de plantejament indica una resistència institucional a reconèixer l’islam com a part legítima del pluralisme religiós català.

El record dels terroristes de Ripoll

Bargalló va explicar que havia anat a Ripoll a principis de setembre per parlar del pacte educatiu. En aquella ocasió, segons ell, la premsa va destacar la quantitat de peticions que hi havia a Ripoll per fer una assignatura confessional que no era la catòlica. D’aquesta manera, va suggerir que hi havia demanda significativa per a l’ensenyament religiós islàmic en aquell municipi, i que això intensificava el problema del debat sobre quina religió s’hauria de permetre en les escoles.

Amb això, Bargalló vinculava indirectament Ripoll com un exemple de lloc on la comunitat musulmana reclamava l’ensenyament confessional islàmic, cosa que per a alguns representava una amenaça potencial a la “identitat catalana” que ell considerava predominantment cristiana.

Denúncia no admesa i islam a les escoles el 2020

Finalment, la denúncia presentada per l’associació Musulmanes contra la Islamofobia contra el conseller Josep Bargalló no va ser admesa a tràmit per la Fiscalia del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Tot i l’impacte mediàtic de les declaracions i la polèmica que van generar, el cas no va prosperar judicialment i Bargalló va continuar al capdavant del Departament d’Educació.

Paral·lelament, l’any 2020 Catalunya va començar a oferir classes de religió islàmica en alguns centres educatius públics, en el marc d’un pla pilot impulsat pel Ministeri d’Educació i la Comisión Islámica de España. L’assignatura es va implantar inicialment a municipis com Barcelona, Girona, Reus i Lleida, amb docents contractats específicament per impartir-la. Aquest pas va situar Catalunya entre les comunitats autònomes que, per primer cop, donaven compliment a l’acord de cooperació de 1992 i reconeixien de manera efectiva el dret de les famílies musulmanes a l’ensenyament religiós confessional.

Debat dins la comunitat musulmana

Aquesta realitat genera un debat complex dins de les mateixes comunitats musulmanes. Segons l’informe de SOS Racisme finançat per la fundació de George Soros i el llibre La radicalización del racismo, sovint els afectats per expedients d’expulsió són imams d’orientació salafista. Això fa que, en alguns casos, altres associacions i federacions islàmiques validin la seva expulsió o, com a mínim, no hi oposin resistència.

Un membre d’una federació admetia en privat:

“No ens agrada el discurs salafista perquè és rígid i genera tensions. Quan l’Estat els expulsa, molta gent ho veu com un alleujament.” (Douhaibi & Amazian, 2019)

Aquesta situació genera el que Douhaibi i Amazian descriuen com una mena de col·laboració tàcita: mentre l’administració usa la Llei d’estrangeria per apartar imams incòmodes, determinats sectors de la comunitat miren cap a una altra banda perquè tampoc se senten representats per aquests líders religiosos.

Per a les autores, l’Estat aconsegueix dividir la comunitat: uns musulmans veuen les expulsions com una protecció, mentre que altres les viuen com un atac. El que no expliquen les investigadores és que fins i tot és la comunitat que alerta els Mossos de discursos salafistes: és el cas d’un expulsat que es postulava com a imam a Olot però el van rebutjar i denunciar per radical.

La proposta de les autores és no fer res

Les autores insisteixen que la millor resposta de l’Estat hauria de ser no intervenir, perquè qualsevol acció policial o administrativa sobre les comunitats musulmanes es basa en prejudicis i reforça la idea que l’islam és sospitós. Recorden que molts dels detinguts en operacions antiterroristes acaben sent absolts per falta de proves. Segons Douhaibi i Amazian, això demostra que el sistema de “detecció de radicalització” no funciona, i que en realitat només serveix per legitimar el racisme institucional. Les autores conclouen que aquest desplegament no prevé el terrorisme, sinó que construeix la imatge del musulmà com a enemic interior, normalitzant la sospita i cronificant la islamofòbia.

Alhora, el llibre deixa constància que sí existeix una vigilància activa i sistemàtica sobre les mesquites i els musulmans a Catalunya. La presència policial als oratoris, la pressió sobre els imams, les expulsions amb la Llei d’estrangeria i la recopilació d’indicadors de “radicalització” en escoles i presons mostren que l’Estat ha convertit la fe musulmana en un assumpte de seguretat. Fins i tot demostren que la mateixa comunitat que no vol saber res de discursos radicals està satisfeta i, fins i tot, col·labora activament.

Més sobre jihadistes

Fan un llibre per explicar que el control a les mesquites de Catalunya és "racisme institucional"

Fan un llibre per explicar que el control a les mesquites de Catalunya és “racisme institucional”

Segons el llibre “La radicalización del racismo”, la vigilància de mesquites i comunitats musulmanes per part dels Mossos d’Esquadra converteix

Detingut a França un noi de 17 anys amb plans seriosos per matar no musulmans

Es definia com a “soldat de l’Estat Islàmic” i planejava atacs contra escoles, ambaixades i

Marroquí de Santa Bàrbara detingut a l’AP-7 per por a que fes un atemptat a Barcelona

L’home de 36 anys tenia un alt grau de radicalització religiosa. Consumia contingut radical i

El gihadista de Vallfogona volia anar a fer la guerra a l’estranger

El 18 d’agost de 2025, agents de la Policia Nacional van detenir dues persones a

Infermera musulmana dels Països Baixos diu que matarà pacients israelians

Una infermera musulmana nascuda i criada als Països Baixos publica a xarxes que donaria una

L’islamisme a l’Àfrica ja ha matat més de 150.000 persones en 10 anys

Els anys 2023 i 2024 van assassinar unes 42.000 persones, això és gairebé el 28 %

Més Percepcions de

Un alt càrrec de l’esquerra francesa deixa LFI per la infiltració dels Germans Musulmans

Un conseller regional abandona el partit de Melenchon i assegura que dins de La France Insoumise hi ha “perfils inquietants” vinculats als Germans Musulmans.

Una cooperativa d’habitatge de Girona rep un crèdit validat per un comité de la sharia

La cooperativa Somtribu ha rebut un crèdit islàmic per rehabilitar 6 vivendes a Navata (Alt Empordà). Pel món cooperativista català és un exemple de finança ètica i premien el projecte.

El govern de Suècia admet la presència de l’islam polític en institucions del país

El govern suec obre una investigació sobre la infiltració islamista i l’activitat dels Germans Musulmans. Un informe de França va assenyalat Suècia com un dels principals focus d’islamisme a Europa.

Lleida “regala” un solar als musulmans per fer-hi una mesquita salafista

L’Ajuntament va convocar un concurs per cedir una parcel·la de 8000 metres quadrats a qualsevol religió. Només els musulmans en tenien necessitat i han aconseguit forçat millors condicions.

Apunyalar per defensar l’islam d’una ofensa no té conseqüencies al Regne Unit

El judici a un musulmà que volia apunyalar un home que cremava l’Alcorà acaba amb un condemna suspesa. Va dir que “només volia protegir la religió”.

Fan sonar la sura 2 de l’Alcorà al metro de París

Ja no és només que posin l’Alcorà als autobusos. Ara també el posen pels altaveus del metro. No té conseqüències.

Barcelona integra les finances islàmiques en l’estratègia d’economia social i solidària

Un banc que ofereix serveis financers basats en la sharia forma part d’un grup de treball per promoure les finances ètiques. Tindrà accés a promoció, suport, subvencions i contractació pública.

La sanitat pública del Regne Unit (NHS) diu que prohibir el matrimoni entre cosins “estigmatitza les comunitats”

La comunitat pakistanesa és líder en casaments entre cosins i en problemes de salut associats a aquesta pràctica. Diputats britànics plantegen la prohibició.

La UE pressiona Kirguizistan perquè aixequi la prohibició del niqab

El Parlament Europeu inclou la llibertat de portar el niqab i l’absència de control dels ensenyaments religiosos com a garantia de respecte als drets humans i llibertats fonamentals.

Família palestina a Suècia volia matar la filla per voler viure com una occidental

Jutgen a pare, mare i dos fills a Suècia per segrestar la noia de 20 anys que no acceptava l’estricte control religiós i familiar que patia des de la infància.

Un estat d’Alemanya regala dos festius als musulmans

Schleswig-Holstein acorda amb una associació islàmica que estudiants, funcionaris i treballadors puguin absentar-se un dia pel Ramadà i per la festa del xai.

Predicador musulmà explica que controlar la dona és un deure religiós dels homes

L’imam Youssef Soussi defensa que el marit ha de controlar com vesteix i amb qui surt la seva dona, perquè haurà de respondre’n davant Déu el dia del judici.

Crema un Alcorà a Holanda (amb permís judicial) i en pocs minuts esclata la violència al carrer

La tarda de dimarts, Edwin Wagensveld (de Pegida) va cremar un Alcorà davant l’alberg d’immigrants de Hoofddorp. Els disturbis van durar fins entrada la nit.

Guia espiritual musulmà: “L’islam no és aquí per conviure amb altres religions”

Forma part d’un grup que transmet als musulmans d’Occident que han d’islamitzar la societat on viuen o bé emigrar a països musulmans.

L’imam que fomenta l’odi a jueus, cristians i entre musulmans des d’Alemanya

Mohammed bin Shams al-Din diu que qui no cregui que jueus i cristians son infidels és un heretge, ha de ser declarat infidel i expulsat de la comunitat.

Demanen tres anys de presó al mossèn català Custodio Ballester per un article sobre l’islam radical

Una denúncia de musulmans vinculats a Colau han portat a Ballester davant del jutge. Ell defensa que només criticava les versions violentes de la religió

Opinions

El perquè de menjar porc

El perquè de menjar porc

Els nens de les escoles de Barcelona i de moltes escoles de Catalunya no poden menjar carn de porc. Per què?
Els musulmans no son les sueques dels 70

Els musulmans no son les sueques dels 70

La presència de musulmans a Occident no ens està fent millors. Venen per motius materials, no fugen de la xaria, venen a portar-la i ja ens estan impregnant amb els valors de l’islam.
El hijab es la nova esvàstica

El hijab es la nova esvàstica

El vel de les dones ens anuncia un projecte polític i social contrari als valors occidentals. Ens equivoquem si creiem que és una simple pràctica espiritual.

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Per què vestien així?
-Museu de la Catalunya d’abans
-Per què vestien així?
Desplaça cap amunt