Una imam alemanya denuncia que “venen a causar disturbis i a islamitzar”
Seyran Ateş es una dona i imam a Berlín que viu sota protecció policial per les seves idees. Ara torna a sacsejar la comunitat musulmana amb la seva denúncia del radicalisme islàmic a Europa
Seyran Ateş és fundadora i imam de la mesquita Ibn Rushd-Goethe de Berlín. La seva defensa d’un islam liberal i la seva crítica oberta contra el radicalisme religiós l’han convertit en una figura odiada per sectors amplis de la comunitat musulmana alemanya. Ha tornat al centre de la polèmica per dir a Euronews que hi ha “un pla per causar disturbis, reclutar seguidors i avançar en el projecte d’islamitzar Europa“
Aquestes declaracions les ha fet en relació a les manifestacions de musulmans a Berlín per celebrar les massacres de drusos i cristians a Síria. Segons ella, aquestes i altres mobilitzacions formen part d’una estratègia més àmplia per imposar una ideologia religiosa incompatible amb els valors democràtics. Defensa que aquestes accions no són simples expressions de protesta, sinó una amenaça real per a la convivència democràtica.
El risc de tolerar el fanatisme
Ateş no qüestiona el dret a manifestar-se ni la llibertat d’expressió com a pilar fonamental de qualsevol societat democràtica. Tanmateix, adverteix que la tolerància no pot convertir-se en una porta oberta al fanatisme, ni ser utilitzada com a escut per protegir discursos que tenen com a objectiu destruir el mateix sistema que els permet existir.
Segons ella, Alemanya és i ha de continuar essent una societat liberal, oberta al debat i a la pluralitat d’idees, fins i tot les més controvertides. Però insisteix que hi ha límits que no es poden ignorar. “Una societat liberal com Alemanya no es pot tancar ni es tancarà a les opinions radicals mentre no amenacin la constitució”, afirma. “Però aquests grups sí que l’amenacen.” Amb aquestes paraules, Ateş deixa clar que, al seu parer, l’Estat i la societat civil no poden continuar actuant amb indulgència davant l’expansió d’un radicalisme que utilitza el llenguatge religiós per infiltrar-se en espais públics amb intencions clarament desestabilitzadores.
Rebuig generalitzat de la comunitat musulmana alemanya
Les paraules d’Ateş han generat un fort rebuig dins de sectors importants de la comunitat musulmana a Alemanya. Diversos imams i líders religiosos han criticat la seva actitud, acusant-la de generalitzar i criminalitzar tota la comunitat per les accions d’una minoria. Consideren que el seu discurs alimenta l’estigmatització dels musulmans i reforça narratives islamòfobes.
Alguns, com l’imam Benjamin Idriz de Baviera, han defensat que la gran majoria de musulmans alemanys rebutgen el fanatisme i conviuen en pau amb els valors democràtics. Segons aquestes veus, Ateş confon islam amb islamisme i crea una divisió injusta dins d’una comunitat ja assenyalada. Idriz condemna l’ús del terme islamització i diu que es islamofòbia perquè genera més odi que no pas solucions. .
Una vida sota custòdia policial per l’islam
Tot i les crítiques i amenaces, Ateş es manté ferma. Segons ella, no es tracta d’una crítica a la religió, sinó a una ideologia totalitària que es disfressa de fe. I insisteix que callar per por de ser mal interpretat només beneficia els qui volen imposar el silenci i el dogma.
Seyran Ateş va néixer a Istanbul l’any 1963 en el si d’una família d’origen turc i kurd, i es va traslladar a Berlín amb la seva família quan era petita. Des de molt jove es va implicar en la defensa dels drets de les dones musulmanes, especialment aquelles sotmeses a matrimonis forçats, violència familiar o pressió comunitària.
Va estudiar dret i es va especialitzar en casos relacionats amb violència de gènere i drets humans. Ja als anys vuitanta, va començar a rebre amenaces per part de sectors islamistes radicals, i el 1984 va patir un atac armat en un centre d’assessorament per a dones. Des de llavors, viu amb protecció policial permanent.
Apòstata per fundar una mesquita feminista i LGTBI
El 2017 va fundar a Berlín la mesquita Ibn Rushd-Goethe, la primera de caràcter liberal a Alemanya, oberta a homes i dones per igual, on es rebutja la segregació per sexe i es dona veu també a persones LGTBI. Aquesta aposta trencadora ha generat admiració i odi a parts iguals: mentre uns la consideren una pionera necessària, d’altres la titllen de traïdora i apòstata.
Ateş representa una figura única: una dona, musulmana i imam, que no només qüestiona els fonamentalismes, sinó també els silencis i les complicitats dins i fora de la comunitat. I ho fa, cada dia, amb una convicció que l’obliga a viure amb escorta.
Per a Taoufik Cheddadi ningú queda fora de l’islam: ni Rajoy, ni Albiol ni cap altre humà. En aquesta visió cada fidel es converteix en emissari obligat a educar la
Segons una investigació de Blacklocks.ca, unes directrius internes de Shared Services Canada van aconsellar als supervisors evitar cafès, dinars i trobades informals durant tot el Ramadà per no incomodar els empleats que dejunen.
L’incident va començar quan els va renyar perquè es rentaven els peus per resar a l’escola. Inspectors d’educació, policia i treballadors socials es van implicar en el cas.
Per a Taoufik Cheddadi ningú queda fora de l’islam: ni Rajoy, ni Albiol ni cap altre humà. En aquesta visió cada fidel es converteix en emissari obligat a educar la resta del món.
La influencer musulmana Salma Naddaf diu que deixa Dinamarca perquè l’escola dels seus fills promou valors que contradien la seva fe. Afirma que tornar a Síria li permetrà criar-los en un entorn més tradicional.
Vídeos a les xarxes alimenten un debat creixent sobre convivència, identitat i espai públic. L’islam visible en zones urbanes russes genera tensió entre població local, autoritats i comunitats d’immigrants.
Els discursos de LFI i dels Verds revelen una esquerra sotmesa als valors de l’islam, atrapada entre laïcitat, càlcul electoral i l’aparició de candidatures “comunitàries”.
La llei contra els vels facials es va aprovar a l’estiu però no existien sancions. Fins ara la feien complir sobretot els centres comercials que impedien l’entrada a persones amb el rostre cobert.
El restaurant Le Méditerranée de Perpinyà rep dos llançaments d’ous el mateix dia que col·loca un pessebre a la seva vitrina. Els propietaris es declaren indignats i mantenen la decoració malgrat les intimidacions.
Nous candidats vinculats als Germans Musulmans mobilitzen el vot identitari amb publicitat en àrab i turc i propostes religioses. L’esquerra de LFI en podria sortir molt perjudicada.
Una enquesta mostra que les joves franceses sovint utilitzen el vel com a protecció davant l’assetjament i la violència. Generacions anteriors només el duien per religió.
Un document intern filtrat a Le Figaro detalla com la propaganda jihadista anima a colpejar esglésies i comunitats cristianes del continent. La filtració revela que els missatges violents es repeteixen i s’intensifiquen.
El Cabildo utilitza recursos públics per impartir una formació condicionada per preceptes religiosos contraris al benestar animal i excloents amb els no musulmans.
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson