L’àrab a les escoles de Catalunya inclou nocions d’islam “com a religió de pau”

El pla formatiu de l’àrab a les escoles que controla i finança el Marroc inclou catequesi encoberta de l’islam com a base de la cultura marroquina.

Exemple d’un dels mòduls de la guia del PLACM

Ministeri d’Educació d’Espanya

La guia docent del programa d’àrab i cultura marroquina (PLACM) deixa clar que la llengua àrab no s’ensenya de forma neutra o instrumental, sinó com a vehicle per transmetre valors culturals i religiosos islàmics. El concepte de “cultura marroquina” s’entén com un tot indissoluble format per la llengua, la religió i els valors tradicionals. Això fa impossible separar el coneixement lingüístic d’una visió del món concreta, de base islàmica .

El currículum religiós de l’àrab a les escoles de Catalunya

El currículum estableix que els alumnes han de conèixer “els valors de la religió islàmica com a religió de pau“, així com les seves fonts sagrades (l’Alcorà i la Sunna), les biografies dels profetes i els “valors socials, espirituals i humans” que se’n deriven . Es promou l’islam com una religió que aporta “harmonia” i “equilibri”, i s’anima a l’alumne a respectar-lo com a referent ètic i espiritual.

Aquest enfocament no només transmet informació, sinó que fa una valoració positiva doctrinal d’aquesta religió, pròpia d’una assignatura confessional més que cultural o lingüística.

Religió islàmica del primer nivell a l’últim

Ja en el nivell A1, es proposa que els alumnes coneguin i identifiquin els noms dels profetes, celebracions religioses com el Ramadà, i valors de l’islam. Al nivell A2, es parla d’ensenyar “el missatge de l’islam com a religió de pau i tolerància”. Al nivell B1 es treballa l’anàlisi de textos religiosos per fomentar “la reflexió i el respecte” pel pensament islàmic .

Tot això es fa sense cap avís que es tracta d’una religió, sinó dins d’un context cultural aparentment neutral. Aquesta forma de transmissió s’ajusta a una catequesi encoberta sota l’etiqueta de “cultura”. De fet, ignora deliberadament que no tots els marroquins són musulmans practicants: també hi ha marroquins seculars, agnòstics o d’altres religions, als quals aquest enfocament pot excloure o incomodar dins del marc escolar.

El Profeta entra a les aules catalanes

El document inclou apartats específics per estudiar “la vida del Profeta Muhammad”, “les revelacions del Corà”, “els pilars de l’islam” i “la importància de la Sunna com a guia espiritual”. Aquests continguts són presentats com a fets exemplars, sense cap mirada crítica ni distància acadèmica, la qual cosa contradiu el principi de neutralitat educativa .

Aquest tipus d’ensenyament pot reforçar valors i creences contràries als drets humans i a la cultura occidental: per exemple, hi ha dades que indiquen que el 82% dels marroquins es declara homòfob. Per tant, instruir menors marroquins en l’islam tradicional no els ajuda a alliberar-se d’aquests marcs repressius, sinó que pot contribuir a reproduir-los.

El Profeta i la política del Marroc ja és a les aules catalanes

Aquest tipus d’ensenyament pot reforçar valors i creences contràries als drets humans i a la cultura occidental: per exemple, hi ha dades que indiquen que el 82% dels marroquins es declara homòfob. Per tant, instruir menors marroquins en l’islam tradicional no els ajuda a alliberar-se d’aquests marcs repressius, sinó que pot contribuir a reproduir-los.

El perill no és només religiós sinó també polític: el programa pot servir com a eina d’influència exterior, en favor d’una agenda nacional marroquina. No podem saber ni controlar la difusió d’idees sobre el conflicte del Sàhara Occidental, Ceuta i Melilla, alineades amb la posició oficial de Rabat. Aquesta preocupació no és nova: un poble de Guadalajara ja va rebutjar el programa per aquests mateixos motius. El ple municipal de El Casar va votar en contra del PLACM també pel risc d’adoctrinament polític sota l’aparença d’una formació cultural o lingüística.

Cal recordar que aquest programa està dissenyat, finançat i controlat pel govern del Marroc. L’única intervenció de la Generalitat i l’estat és posar les instal·lacions.

L’objectiu és integrar l’àrab plenament dins l’horari escolar

La guia del PLACM estableix que, quan hi hagi prou alumnes inscrits, el programa s’ha de dur a terme dins de l’horari lectiu (anomenada “modalitat B”). Aquesta no és una opció accessòria, sinó un objectiu explícit del projecte: la inclusió del contingut àrab i islàmic dins de l’horari regular de l’escola pública, al mateix nivell que qualsevol altra matèria. Aquesta fórmula dona legitimitat institucional al programa i fa que molts pares desconeguin el caràcter religiós i ideològic dels continguts impartits

A Catalunya, el pla d’ensenyament de l’àrab pagat pel Marroc ja s’imparteix a quatre escoles públiques en horari lectiu, fet que demostra que la implantació del model no és una teoria, sinó una realitat creixent. Aquest precedent obre la porta a una expansió progressiva del programa dins del sistema educatiu regular, sense debat públic ni control democràtic.

Semblants

Madrid cancel.la el programa de llengua àrab, cultura del Marroc i islam a les escoles

Madrid cancel.la el programa de llengua àrab, cultura del Marroc i islam a les escoles

El govern autonòmic considera que el programa que controla el Marroc no garanteix el respecte als valors constitucionals. Denuncien falta de control i comunicació.

Un centre salafista de Barcelona educa nenes segons els valors de l’islam del segle VII

Nenes i dones són educades per assumir rols domèstics i religiosos tradicionals. El centre pertany

Wilders promet tancar totes les escoles islàmiques si governa als Països Baixos

El líder neerlandès situa el tancament dels centres islàmics com a proposta central del seu

Professor acusat d’islamofòbia per voler evitar auriculars amagats sota el hijab

Un professor de la Universitat Lliure de Brussel·les (ULB) demana veure orelles i canells a

Sospites de maltractament infantil a les mesquites de Salt

Els avisos van arribar des d’escoles del municipi. Els professors van detectar possibles signes de

Es pot ser soldat d’Al-Qaeda i mestre d’islam per a nens a Boston

Un condemnat per formar part d’Al-Qaeda i entrenar-se en un camp gihadista al Pakistan ha

Més Percepcions de

TikTok escampa el salafisme emocional entre noies amb el missatge: ‘Sóc feliç amb el meu vel’

TikTok s’ha convertit en una autèntica mesquita salafista digital que propaga un discurs de submissió i identitat religiosa entre adolescents.

Una imam alemanya denuncia que “venen a causar disturbis i a islamitzar”

Seyran Ateş es una dona i imam a Berlín que viu sota protecció policial per les seves idees. Ara torna a sacsejar la comunitat musulmana amb la seva denúncia del

Musulmans de Berlín celebren al carrer les matances de drusos i cristians a Síría

Prop de 400 manifestants sirians van glorificar la violència sectària al centre de Berlín. Els cants celebraven les massacres i cridaven a la violació de dones.

Ferits els sentiments dels musulmans d’Àustria per la crítica d’una ministra al hijab infantil

La principal organització musulmana està molesta perquè una ministra ha dit que el vel infantil és “símbol d’opressió”. Denuncien que la crítica vulnera la “llibertat religiosa”.

MiniMuslim Camp introdueix la segregació religiosa a l’oferta de colònies a Catalunya

El projecte, adreçat a nens musulmans de 6 a 12 anys, combina activitats lúdiques amb formació religiosa en un entorn tancat vetat als no musulmans.

Madrid cancel.la el programa de llengua àrab, cultura del Marroc i islam a les escoles

El govern autonòmic considera que el programa que controla el Marroc no garanteix el respecte als valors constitucionals. Denuncien falta de control i comunicació.

Quatre anys de presó al Regne Unit per vendre carn halal que no ho era

Un distribuïdor va enganyar comunitats musulmanes amb tones de carn no certificada. No s’ha reportat cap problema per als consumidors.

El 70 % dels jihadistes a Catalunya tenen pares del Marroc. La resta son conversos i d’altres orígens

Segons el Real Instituto Elcano, un 10 % dels jihadistes a Catalunya són conversos i un 20 % tenen origen a països com Algèria, Pakistan o Síria

França recorre als tocs de queda per combatre els seus joves als carrers

Ciutats com Nîmes, Meyzieu, Villecresnes i pobles petits implanten tocs de queda per frenar els disturbis de les bandes migrants juvenils.

Un centre salafista de Barcelona educa nenes segons els valors de l’islam del segle VII

Nenes i dones són educades per assumir rols domèstics i religiosos tradicionals. El centre pertany a una xarxa vinculada a Dawat-e-Islami, activa a tot Europa.

Una església d’Alemanya necessita protecció policial perquè el pastor va parlar a favor d’Israel

Protestes setmanals davant l’església de Langenau des de 2023 de musulmans i gent d’esquerres amb nines mutilades, esvàstiques i insults. El culte només es pot celebrar amb presència policial.

Sílvia Orriols prohibeix el burkini a la piscina de Ripoll per no convertir-la en un espai de reivindicació religiosa

La batllessa d’Aliança Catalana defensa la mesura al·legant motius de seguretat i per no convertir la piscina en un espai de reivindicació política. La Generalitat va autoritzar el burkini a

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Barcelona 1000Km
-Vostè és aquí.
-Barcelona 1000Km
Desplaça cap amunt