L’àrab a les escoles de Catalunya inclou nocions d’islam “com a religió de pau”

El pla formatiu de l’àrab a les escoles que controla i finança el Marroc inclou catequesi encoberta de l’islam com a base de la cultura marroquina.

Exemple d’un dels mòduls de la guia del PLACM

Ministeri d’Educació d’Espanya

La guia docent del programa d’àrab i cultura marroquina (PLACM) deixa clar que la llengua àrab no s’ensenya de forma neutra o instrumental, sinó com a vehicle per transmetre valors culturals i religiosos islàmics. El concepte de “cultura marroquina” s’entén com un tot indissoluble format per la llengua, la religió i els valors tradicionals. Això fa impossible separar el coneixement lingüístic d’una visió del món concreta, de base islàmica .

El currículum religiós de l’àrab a les escoles de Catalunya

El currículum estableix que els alumnes han de conèixer “els valors de la religió islàmica com a religió de pau“, així com les seves fonts sagrades (l’Alcorà i la Sunna), les biografies dels profetes i els “valors socials, espirituals i humans” que se’n deriven . Es promou l’islam com una religió que aporta “harmonia” i “equilibri”, i s’anima a l’alumne a respectar-lo com a referent ètic i espiritual.

Aquest enfocament no només transmet informació, sinó que fa una valoració positiva doctrinal d’aquesta religió, pròpia d’una assignatura confessional més que cultural o lingüística.

Religió islàmica del primer nivell a l’últim

Ja en el nivell A1, es proposa que els alumnes coneguin i identifiquin els noms dels profetes, celebracions religioses com el Ramadà, i valors de l’islam. Al nivell A2, es parla d’ensenyar “el missatge de l’islam com a religió de pau i tolerància”. Al nivell B1 es treballa l’anàlisi de textos religiosos per fomentar “la reflexió i el respecte” pel pensament islàmic .

Tot això es fa sense cap avís que es tracta d’una religió, sinó dins d’un context cultural aparentment neutral. Aquesta forma de transmissió s’ajusta a una catequesi encoberta sota l’etiqueta de “cultura”. De fet, ignora deliberadament que no tots els marroquins són musulmans practicants: també hi ha marroquins seculars, agnòstics o d’altres religions, als quals aquest enfocament pot excloure o incomodar dins del marc escolar.

El Profeta entra a les aules catalanes

El document inclou apartats específics per estudiar “la vida del Profeta Muhammad”, “les revelacions del Corà”, “els pilars de l’islam” i “la importància de la Sunna com a guia espiritual”. Aquests continguts són presentats com a fets exemplars, sense cap mirada crítica ni distància acadèmica, la qual cosa contradiu el principi de neutralitat educativa .

Aquest tipus d’ensenyament pot reforçar valors i creences contràries als drets humans i a la cultura occidental: per exemple, hi ha dades que indiquen que el 82% dels marroquins es declara homòfob. Per tant, instruir menors marroquins en l’islam tradicional no els ajuda a alliberar-se d’aquests marcs repressius, sinó que pot contribuir a reproduir-los.

La política del Marroc també és a les aules catalanes

Aquest tipus d’ensenyament pot reforçar valors i creences contràries als drets humans i a la cultura occidental: per exemple, hi ha dades que indiquen que el 82% dels marroquins es declara homòfob. Per tant, instruir menors marroquins en l’islam tradicional no els ajuda a alliberar-se d’aquests marcs repressius, sinó que pot contribuir a reproduir-los.

El perill no és només religiós sinó també polític: el programa pot servir com a eina d’influència exterior, en favor d’una agenda nacional marroquina. No podem saber ni controlar la difusió d’idees sobre el conflicte del Sàhara Occidental, Ceuta i Melilla, alineades amb la posició oficial de Rabat. Aquesta preocupació no és nova: un poble de Guadalajara ja va rebutjar el programa per aquests mateixos motius. El ple municipal de El Casar va votar en contra del PLACM també pel risc d’adoctrinament polític sota l’aparença d’una formació cultural o lingüística.

Cal recordar que l’àrab a les escoles catalanes (i espanyoles) està dissenyat, finançat i controlat pel govern del Marroc. L’única intervenció de la Generalitat i l’estat és posar les instal·lacions.

L’objectiu és integrar l’àrab plenament dins l’horari escolar

La guia del PLACM estableix que, quan hi hagi prou alumnes inscrits, el programa s’ha de dur a terme dins de l’horari lectiu (anomenada “modalitat B”). Aquesta no és una opció accessòria, sinó un objectiu explícit del projecte: la inclusió del contingut àrab i islàmic dins de l’horari regular de l’escola pública, al mateix nivell que qualsevol altra matèria. Aquesta fórmula dona legitimitat institucional al programa i fa que molts pares desconeguin el caràcter religiós i ideològic dels continguts impartits

A Catalunya, el pla d’ensenyament de l’àrab pagat pel Marroc ja s’imparteix a quatre escoles públiques en horari lectiu, fet que demostra que la implantació del model no és una teoria, sinó una realitat creixent. Aquest precedent obre la porta a una expansió progressiva del programa dins del sistema educatiu regular, sense debat públic ni control democràtic.

Més sobre Educació

Un institut de Logroño prohibeix el hijab

Un institut de Logroño prohibeix el hijab

L’institut Sagasta ha fet valer el reglament intern per prohibir portar res al cap, inclòs el vel islàmic. La Conselleria d’Educació diu que respecta l’autonomia dels centres.

Múrcia fa com Madrid i també retira el pla d’ensenyament d’àrab i islam del Marroc

Falta la comunicació oficial però els professors ja han dit als centres que la conselleria

Les escoles públiques de Nova York sumen un festiu islàmic al calendari del curs 2025-2026

El Departament d’Educació de l’Estat de Nova York ha declarat per primera vegada la festa

Ex-primer ministre del Marroc diu a les nenes que “és millor casar-se que estudiar”

La principal organització musulmana està molesta perquè una ministra ha dit que el vel infantil

MiniMuslim Camp introdueix la segregació religiosa a l’oferta de colònies a Catalunya

El projecte, adreçat a nens musulmans de 6 a 12 anys, combina activitats lúdiques amb

Madrid cancel.la el programa de llengua àrab, cultura del Marroc i islam a les escoles

El govern autonòmic considera que el programa que controla el Marroc no garanteix el respecte

Més Percepcions de

Vídeos de TikTok ofereixen certificats “sense escola ni exàmens” per aconseguir residència i nacionalitat alemanya

Una investigació periodística destapa que a TikTok és molt fàcil aconseguir títols de llengua i d’integració per accedir a la residència i ciutadania a Alemanya a canvi d’uns 2000€. L’engany

Algú cala foc a una estàtua de la Verge durant la missa a la basílica de Guingamp (França)

La policia assegura que l’incendi va ser intencionat. Va interrompre la celebració del 8 de setembre i va provocar danys greus als vestits de la imatge.

Un institut de Logroño prohibeix el hijab

L’institut Sagasta ha fet valer el reglament intern per prohibir portar res al cap, inclòs el vel islàmic. La Conselleria d’Educació diu que respecta l’autonomia dels centres.

Predicador alemany: “Un musulmà no pot treballar en un supermercat”

Ahmad Abul Baraa explica, amb cites del Profeta, per què considera que no és lícit per una persona treballar en supermercats que venguin productes prohibits a l’islam.

Imam de San Diego: “Cada malson d’una Europa musulmana es farà realitat”

Un predicador musulmà es grava a Houston (Texas) dient a un botiguer que té 30 dies per deixar de vendre productes contraris a l’islam. Si no ho fa, es manifestaran

Una policia dels Estats Units presenta un escut amb lletres en àrab

La idea de la policia local de Dearborn Heights (Michigan) és “honrar i reflexar la diversitat de la comunitat”. L’han retirat per les crítiques.

Musulmà a botiguer de Houston: “Tens 30 dies per deixar de vendre porc, alcohol i apostes”

Un predicador musulmà es grava a Houston (Texas) dient a un botiguer que té 30 dies per deixar de vendre productes contraris a l’islam. Si no ho fa, es manifestaran

Detingut a França un noi de 17 anys amb plans seriosos per matar no musulmans

Es definia com a “soldat de l’Estat Islàmic” i planejava atacs contra escoles, ambaixades i mitjans francesos. El 2025 a França ja han arrestat a 12 menors per terrorisme islamista.

Imam del Canadà veu els infidels propalestins a punt per acceptar l’islam

Creu que “és una oportunitat d’or, perquè quan els seus cors ja són receptius, podem atraure’ls”. L’existència de no musulmans la viu com un problema i qüestiona el model de

Múrcia fa com Madrid i també retira el pla d’ensenyament d’àrab i islam del Marroc

Falta la comunicació oficial però els professors ja han dit als centres que la conselleria l’ha cancel·lat. El Consolat del Marroc ho confirma.

La propietària de Campofrío crea la marca Halal Mola per arribar al públic musulmà

Sigma Alimentos és un grup amb més de 100 marques d’alimentació. Incorpora una línia halal que ja ha començat a introduir-se al mercat espanyol.

Les escoles públiques de Nova York sumen un festiu islàmic al calendari del curs 2025-2026

El Departament d’Educació de l’Estat de Nova York ha declarat per primera vegada la festa del sacrifici com a festiu a totes les escoles públiques de l’estat.

Opinions

El perquè de menjar porc

El perquè de menjar porc

Els nens de les escoles de Barcelona i de moltes escoles de Catalunya no poden menjar carn de porc. Per què?
Els musulmans no son les sueques dels 70

Els musulmans no son les sueques dels 70

La presència de musulmans a Occident no ens està fent millors. Venen per motius materials, no fugen de la xaria, venen a portar-la i ja ens estan impregnant amb els valors de l’islam.
El hijab es la nova esvàstica

El hijab es la nova esvàstica

El vel de les dones ens anuncia un projecte polític i social contrari als valors occidentals. Ens equivoquem si creiem que és una simple pràctica espiritual.

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Somriu una mica
-Somriu una mica
Desplaça cap amunt