L’àrab a les escoles de Catalunya inclou nocions d’islam “com a religió de pau”
El pla formatiu de l’àrab a les escoles que controla i finança el Marroc inclou catequesi encoberta de l’islam com a base de la cultura marroquina.
La guia docent del programa d’àrab i cultura marroquina (PLACM) deixa clar que la llengua àrab no s’ensenya de forma neutra o instrumental, sinó com a vehicle per transmetre valors culturals i religiosos islàmics. El concepte de “cultura marroquina” s’entén com un tot indissoluble format per la llengua, la religió i els valors tradicionals. Això fa impossible separar el coneixement lingüístic d’una visió del món concreta, de base islàmica .
El currículum religiós de l’àrab a les escoles de Catalunya
El currículum estableix que els alumnes han de conèixer “els valors de la religió islàmica com a religió de pau“, així com les seves fonts sagrades (l’Alcorà i la Sunna), les biografies dels profetes i els “valors socials, espirituals i humans” que se’n deriven . Es promou l’islam com una religió que aporta “harmonia” i “equilibri”, i s’anima a l’alumne a respectar-lo com a referent ètic i espiritual.
Aquest enfocament no només transmet informació, sinó que fa una valoració positiva doctrinal d’aquesta religió, pròpia d’una assignatura confessional més que cultural o lingüística.
Religió islàmica del primer nivell a l’últim
Ja en el nivell A1, es proposa que els alumnes coneguin i identifiquin els noms dels profetes, celebracions religioses com el Ramadà, i valors de l’islam. Al nivell A2, es parla d’ensenyar “el missatge de l’islam com a religió de pau i tolerància”. Al nivell B1 es treballa l’anàlisi de textos religiosos per fomentar “la reflexió i el respecte” pel pensament islàmic .
Tot això es fa sense cap avís que es tracta d’una religió, sinó dins d’un context cultural aparentment neutral. Aquesta forma de transmissió s’ajusta a una catequesi encoberta sota l’etiqueta de “cultura”. De fet, ignora deliberadament que no tots els marroquins són musulmans practicants: també hi ha marroquins seculars, agnòstics o d’altres religions, als quals aquest enfocament pot excloure o incomodar dins del marc escolar.
El Profeta entra a les aules catalanes
El document inclou apartats específics per estudiar “la vida del Profeta Muhammad”, “les revelacions del Corà”, “els pilars de l’islam” i “la importància de la Sunna com a guia espiritual”. Aquests continguts són presentats com a fets exemplars, sense cap mirada crítica ni distància acadèmica, la qual cosa contradiu el principi de neutralitat educativa .
Aquest tipus d’ensenyament pot reforçar valors i creences contràries als drets humans i a la cultura occidental: per exemple, hi ha dades que indiquen que el 82% dels marroquins es declara homòfob. Per tant, instruir menors marroquins en l’islam tradicional no els ajuda a alliberar-se d’aquests marcs repressius, sinó que pot contribuir a reproduir-los.
El Profeta i la política del Marroc ja és a les aules catalanes
Aquest tipus d’ensenyament pot reforçar valors i creences contràries als drets humans i a la cultura occidental: per exemple, hi ha dades que indiquen que el 82% dels marroquins es declara homòfob. Per tant, instruir menors marroquins en l’islam tradicional no els ajuda a alliberar-se d’aquests marcs repressius, sinó que pot contribuir a reproduir-los.
El perill no és només religiós sinó també polític: el programa pot servir com a eina d’influència exterior, en favor d’una agenda nacional marroquina. No podem saber ni controlar la difusió d’idees sobre el conflicte del Sàhara Occidental, Ceuta i Melilla, alineades amb la posició oficial de Rabat. Aquesta preocupació no és nova: un poble de Guadalajara ja va rebutjar el programa per aquests mateixos motius. El ple municipal de El Casar va votar en contra del PLACM també pel risc d’adoctrinament polític sota l’aparença d’una formació cultural o lingüística.
Cal recordar que aquest programa està dissenyat, finançat i controlat pel govern del Marroc. L’única intervenció de la Generalitat i l’estat és posar les instal·lacions.
L’objectiu és integrar l’àrab plenament dins l’horari escolar
La guia del PLACM estableix que, quan hi hagi prou alumnes inscrits, el programa s’ha de dur a terme dins de l’horari lectiu (anomenada “modalitat B”). Aquesta no és una opció accessòria, sinó un objectiu explícit del projecte: la inclusió del contingut àrab i islàmic dins de l’horari regular de l’escola pública, al mateix nivell que qualsevol altra matèria. Aquesta fórmula dona legitimitat institucional al programa i fa que molts pares desconeguin el caràcter religiós i ideològic dels continguts impartits
A Catalunya, el pla d’ensenyament de l’àrab pagat pel Marroc ja s’imparteix a quatre escoles públiques en horari lectiu, fet que demostra que la implantació del model no és una teoria, sinó una realitat creixent. Aquest precedent obre la porta a una expansió progressiva del programa dins del sistema educatiu regular, sense debat públic ni control democràtic.
Semblants
La meitat dels nens de Salzburg no parlen alemany a casa
“Gay, fora d’aquí. Aquí mana l’islam”, és el que diuen a un professor de Berlin
Bèlgica es divideix pel vel a les escoles: prohibició a Flandes, permissivitat a Molenbeek
Escolars d’Itàlia visiten mesquita i acaben resant cap a La Meca
Xipre del Nord es manifesta en contra de permetre el vel a les escoles
El dialecte de la clase obrera de Londres s’està morint per la immigració
Missatge a les dones que diuen: “Tenim drets”
L’esquerra de Suècia no vol barris sense immigrants
250 africans intenten assaltar la comissaria de Caldes de Montbui
Un institut de Manresa accepta el burkini per una sortida a un parc aquàtic
La nevera halal de Sharp que fusiona religió i electrodomèstic
L’islam a Albània desapareix, un cas únic a Europa
Lesbianes musulmanes, bandera palestina i un blanc penjat al cartell de l’Orgull Gay de Paris
Segrest d’un home a Moscú per criticar l’islam