L’àrab a les escoles de Catalunya inclou nocions d’islam “com a religió de pau”

El pla formatiu de l’àrab a les escoles que controla i finança el Marroc inclou catequesi encoberta de l’islam com a base de la cultura marroquina.

Exemple d’un dels mòduls de la guia del PLACM

Ministeri d’Educació d’Espanya

La guia docent del programa d’àrab i cultura marroquina (PLACM) deixa clar que la llengua àrab no s’ensenya de forma neutra o instrumental, sinó com a vehicle per transmetre valors culturals i religiosos islàmics. El concepte de “cultura marroquina” s’entén com un tot indissoluble format per la llengua, la religió i els valors tradicionals. Això fa impossible separar el coneixement lingüístic d’una visió del món concreta, de base islàmica .

El currículum religiós de l’àrab a les escoles de Catalunya

El currículum estableix que els alumnes han de conèixer “els valors de la religió islàmica com a religió de pau“, així com les seves fonts sagrades (l’Alcorà i la Sunna), les biografies dels profetes i els “valors socials, espirituals i humans” que se’n deriven . Es promou l’islam com una religió que aporta “harmonia” i “equilibri”, i s’anima a l’alumne a respectar-lo com a referent ètic i espiritual.

Aquest enfocament no només transmet informació, sinó que fa una valoració positiva doctrinal d’aquesta religió, pròpia d’una assignatura confessional més que cultural o lingüística.

Religió islàmica del primer nivell a l’últim

Ja en el nivell A1, es proposa que els alumnes coneguin i identifiquin els noms dels profetes, celebracions religioses com el Ramadà, i valors de l’islam. Al nivell A2, es parla d’ensenyar “el missatge de l’islam com a religió de pau i tolerància”. Al nivell B1 es treballa l’anàlisi de textos religiosos per fomentar “la reflexió i el respecte” pel pensament islàmic .

Tot això es fa sense cap avís que es tracta d’una religió, sinó dins d’un context cultural aparentment neutral. Aquesta forma de transmissió s’ajusta a una catequesi encoberta sota l’etiqueta de “cultura”. De fet, ignora deliberadament que no tots els marroquins són musulmans practicants: també hi ha marroquins seculars, agnòstics o d’altres religions, als quals aquest enfocament pot excloure o incomodar dins del marc escolar.

El Profeta entra a les aules catalanes

El document inclou apartats específics per estudiar “la vida del Profeta Muhammad”, “les revelacions del Corà”, “els pilars de l’islam” i “la importància de la Sunna com a guia espiritual”. Aquests continguts són presentats com a fets exemplars, sense cap mirada crítica ni distància acadèmica, la qual cosa contradiu el principi de neutralitat educativa .

Aquest tipus d’ensenyament pot reforçar valors i creences contràries als drets humans i a la cultura occidental: per exemple, hi ha dades que indiquen que el 82% dels marroquins es declara homòfob. Per tant, instruir menors marroquins en l’islam tradicional no els ajuda a alliberar-se d’aquests marcs repressius, sinó que pot contribuir a reproduir-los.

El Profeta i la política del Marroc ja és a les aules catalanes

Aquest tipus d’ensenyament pot reforçar valors i creences contràries als drets humans i a la cultura occidental: per exemple, hi ha dades que indiquen que el 82% dels marroquins es declara homòfob. Per tant, instruir menors marroquins en l’islam tradicional no els ajuda a alliberar-se d’aquests marcs repressius, sinó que pot contribuir a reproduir-los.

El perill no és només religiós sinó també polític: el programa pot servir com a eina d’influència exterior, en favor d’una agenda nacional marroquina. No podem saber ni controlar la difusió d’idees sobre el conflicte del Sàhara Occidental, Ceuta i Melilla, alineades amb la posició oficial de Rabat. Aquesta preocupació no és nova: un poble de Guadalajara ja va rebutjar el programa per aquests mateixos motius. El ple municipal de El Casar va votar en contra del PLACM també pel risc d’adoctrinament polític sota l’aparença d’una formació cultural o lingüística.

Cal recordar que aquest programa està dissenyat, finançat i controlat pel govern del Marroc. L’única intervenció de la Generalitat i l’estat és posar les instal·lacions.

L’objectiu és integrar l’àrab plenament dins l’horari escolar

La guia del PLACM estableix que, quan hi hagi prou alumnes inscrits, el programa s’ha de dur a terme dins de l’horari lectiu (anomenada “modalitat B”). Aquesta no és una opció accessòria, sinó un objectiu explícit del projecte: la inclusió del contingut àrab i islàmic dins de l’horari regular de l’escola pública, al mateix nivell que qualsevol altra matèria. Aquesta fórmula dona legitimitat institucional al programa i fa que molts pares desconeguin el caràcter religiós i ideològic dels continguts impartits

A Catalunya, el pla d’ensenyament de l’àrab pagat pel Marroc ja s’imparteix a quatre escoles públiques en horari lectiu, fet que demostra que la implantació del model no és una teoria, sinó una realitat creixent. Aquest precedent obre la porta a una expansió progressiva del programa dins del sistema educatiu regular, sense debat públic ni control democràtic.

Semblants

La meitat dels nens de Salzburg no parlen alemany a casa

La meitat dels nens de Salzburg no parlen alemany a casa

La substitució lingüística avança ràpidament a Àustria. A barris de Viena més del 80% dels nens creixen sense parlar la llengua del país.

“Que Al·là la mati, a ella i als seus fills” és el missatge d’un universitari francès a la seva professora

Un estudiant de lletres de Marsella amenaça la seva professora a Instagram amb insults brutals

“Gay, fora d’aquí. Aquí mana l’islam”, és el que diuen a un professor de Berlin

Un professor de baixa per estrès explica l’experiència després d’anys d’assetjament en una escola pública

Bèlgica es divideix pel vel a les escoles: prohibició a Flandes, permissivitat a Molenbeek

Flandes aposta per la prohibició a alumnes i professores; Molenbeek (Brussel·les) debat permetre símbols religiosos.

Escolars d’Itàlia visiten mesquita i acaben resant cap a La Meca

Una visita escolar a una mesquita a Treviso acaba amb una foto polèmica dels nens

Xipre del Nord es manifesta en contra de permetre el vel a les escoles

El vel estava prohibit als instituts de Xipre del Nord fins que les autoritats, alineades

Més Percepcions de

El dialecte de la clase obrera de Londres s’està morint per la immigració

El cockney és una manera de parlar l’anglès pròpia dels barris obrers londinencs. Avui s’apaga davant la pressió dels nous accents multiculturals.

Missatge a les dones que diuen: “Tenim drets”

Imam de Maryland explica que ser una dona virtuosa és molt fàcil: “Només cal obeir els desitjos sexuals del marit”.

L’esquerra de Suècia no vol barris sense immigrants

El govern socialdemòcrata vol intervenir la política d’habitatge per portar immigrants a barris rics.

250 africans intenten assaltar la comissaria de Caldes de Montbui

La resposta de la comunitat migrant a la detenció de dos homes va ser envoltar la comissaria per intentar alliberar-los.

Un institut de Manresa accepta el burkini per una sortida a un parc aquàtic

La nota envida als pares explica que els adolescents no es poden banyar amb roba de carrer i que el burkini és una opció.

La nevera halal de Sharp que fusiona religió i electrodomèstic

Els materials, lubricants i processos de producció van ser avaluats pel Consell d’Ulemes d’Indonèsia abans de donar el certificat.
L'islam a Albània desapareix, un cas únic a Europa

L’islam a Albània desapareix, un cas únic a Europa

L’últim cens oficial confirma una davallada històrica de l’islam a Albània. Gairebé ningú no en practica els preceptes.

Lesbianes musulmanes, bandera palestina i un blanc penjat al cartell de l’Orgull Gay de Paris

El cartell de la marxa de l’Orgull Gay d’enguany ha encès una tempesta política i ha dividit la mateixa comunitat LGBT+.

Segrest d’un home a Moscú per criticar l’islam

Un grup d’homes el va introduir al maleter d’un cotxe a plena llum del dia i davant de nombrosos testimonis.

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Països Blancs. Som-hi! Que ens oprimeixin!!
-Països Blancs.
-Som-hi! Que ens oprimeixin!!
Desplaça cap amunt