El carrer del Regne Unit més inclusiu és on l’anglès més ha desaparegut

Leicester té un carrer que exemplifica el fracàs de la integració i mostra amb cruesa el significat de la inclusió. Parlar anglès a Mornington Street és l’excepció.

Una veïna de Leicester

Daily Mail

A Mornington Street, al cor de Leicester, l’anglès no és necessari per viure-hi. Aquest carrer és en un barri majoritàriament compost per immigrants de l’Índia, Bangladesh, Somàlia i Orient Mitjà. Aquí, gairebé la meitat dels adults no parlen anglès amb fluïdesa, i altres no el parlen gens. L’oficialitat britànica ho anomena “diversitat”, però cada cop més veïns, educadors i fins i tot membres de les mateixes comunitats d’immigrants es pregunten si això és realment inclusió o un fracàs rotund de la integració. Un reportatge de Nick Kaven per al Daily Mail del 19 de maig en dona tots els detalls.

Passejar pels carrers de Mornington Street i els seus voltants es té una sensació immediata de desconnexió amb l’entorn britànic. Les façanes, els comerços i fins i tot l’ambient visual i sonor evoquen clarament un altre lloc del món. Les banderes de Palestina i de l’Índia pengen de balcons, finestres i botigues. L’atmosfera recorda més un suburbi asiàtic que no pas un barri de Leicester.

El carrer és ple de dones vestides amb burca, hijab o altres formes de cobertura islàmica. La majoria dels establiments tenen rètols escrits en gujarati o urdú. L’anglès, si hi apareix, ho fa en lletra petita o com a traducció secundària.

Les dades que ho expliquen

Segons el cens del 2021 aquest carrer de Leicester registra el percentatge més alt de residents que no parlen anglès a tot el Regne Unit. Les dades superen qualsevol discurs oficial sobre integració o inclusió:

  • 43 % dels majors de 16 anys a Mornington Street parlen poc o gens d’anglès.
  • Només el 57 % dels residents de Leicester van néixer a Anglaterra,
  • El 23,5 % de la població de la ciutat és musulmana,
  • Fins a tres generacions viuen juntes en un mateix domicili, i són els infants qui actuen com a pont lingüístic.

Una ciutat dins la ciutat

Les façanes de maó vermell i les terrasses estretes recorden l’Anglaterra industrial del segle XIX, però la realitat social a Mornington Street i rodalies és una altra. Bandes de nens juguen en llengües que no són l’anglès i les botigues anuncien ofertes en urdú. L’anglès, quan es fa servir, sona amb accent estranger o infantil.

Hi trobem una pizzeria que ven millor les pizzes de curri que les de pepperoni, un supermercat amb nom islàmic i un temple hindú a tocar de dues mesquites. Els carrers adjacents tenen noms oficials britànics, però la vida quotidiana s’organitza com si fos un barri asiàtic del subcontinent.

Els nens fan de traductors

Segons Ruki, una dona de 62 anys originària de Malawi, molts infants del barri han de fer de traductors per als seus pares i avis. A l’escola, sovint són els nens qui acompanyen els progenitors a les reunions per ajudar-los a entendre què diu el personal docent. “Els grans no fan l’esforç d’aprendre anglès perquè saben que els seus fills els solucionaran la situació”, explica Ruki, que treballa a una escola primària.

Aquest fenomen té conseqüències greus, sobretot en àmbits sensibles com la salut i l’educació. Com accedir a un diagnòstic mèdic acurat si no pots descriure els símptomes al metge? Com entendre un pla educatiu si no pots llegir una nota de l’escola?

L’anglès no cal o fa mandra

Molts residents entrevistats pels periodistes del Daily Mail reconeixen que no saben anglès. D’altres el parlen, però asseguren que els seus familiars o amics no ho fan per mandra, dificultat o falta d’interès. Les opinions són diverses, però totes apunten a una realitat compartida: la integració lingüística no és una prioritat per a tothom.

Shohel Issufo, un pizzer de 37 anys originari de Gujarat, explica que només va aprendre anglès perquè no tenia cap altra opció si volia tirar endavant. En arribar al país, la seva manca de domini de la llengua el limitava tant que va haver de fer un curs d’ESOL (anglès per a parlants d’altres idiomes) durant un any. Ara parla anglès amb fluïdesa, però reconeix que molts dels seus veïns no se senten motivats a fer el mateix: viuen dins una bombolla cultural i lingüística on tots parlen gujarati o altres llengües del seu país d’origen, i això els evita la necessitat d’integrar-se lingüísticament.

Ribwar Hussein, un kurd iraquià que regenta un taller mecànic, relata un cas semblant però amb un matís personal: ell només va aprendre anglès després de casar-se amb una dona britànica. A casa ara parlen anglès amb els fills, però la seva comunitat continua parlant majoritàriament en llengua kurda. Ribwar és clar: “si vols prosperar i tenir oportunitats reals, cal dominar l’anglès, però també admet que si et mous només dins del teu grup, no hi ha cap pressió per aprendre’l“.

Per contra, Rukshana Fatiwala, britànica nascuda a Leicester i filla d’immigrants indis, creu que no és just exigir a tothom que parli anglès. Defensa que el que realment importa és que les persones contribueixin a la societat pagant impostos i generant activitat econòmica. Ara bé, fins i tot ella reconeix que el seu marit —també immigrant— solia saltar-se les classes d’anglès per anar a treballar, i que això no li ha impedit triomfar professionalment.

Aquests testimonis reflecteixen un problema estructural: mentre el sistema no exigeixi el coneixement de la llengua comuna com a condició per viure i treballar, molts optaran per mantenir-se dins la seva zona de confort lingüística.

El discurs polític canvia… massa tard?

El primer ministre Keir Starmer ha admès que cal una distinció entre qui s’integra i qui no. Sense limitar el nombre de migrants, exigeix un compromís actiu amb la llengua i els valors britànics. Però potser ja arriba massa tard.

A Mornington Street, els joves es consideren britànics, però parlen amb els avis en llengües asiàtiques, i no hi ha contacte amb la població autòctona. En alguns casos, fins i tot es rebutja aprendre anglès. Una dona de 38 anys, entrevistada per la premsa diu: “No m’agrada la llengua. És massa difícil. Per què hauria d’aprendre-la?

Fins on arriba el deure d’integrar-se?

El cas de Mornington Street no és una simple anècdota. És la demostració empírica que una societat pot permetre la convivència de múltiples cultures… però no pot sobreviure si renuncia a tenir una llengua i unes normes compartides. Quan l’Estat deixa de marcar límits clars, i l’assimilació es converteix en una opció voluntària, el resultat és el que veiem a Leicester: comunitats paral·leles, aïllades i autosuficients que viuen al marge del país que les acull.

El cas de Leicester planteja preguntes sobre els límits i les condicions de la integració en societats amb alta diversitat cultural i lingüística, especialment quan la llengua del país d’acollida deixa de tenir un paper central en alguns barris o comunitats.… què queda del projecte col·lectiu de país?

Semblants

Pakistanès assassina la seva filla a Anglaterra i ningú diu res per no ser racista

Pakistanès assassina la seva filla a Anglaterra i ningú diu res per no ser racista

Metges, professors, serveis socials i veïns no van dir res dels maltractaments que patia la nena des que va néixer. El pare la va matar amb 10 anys després d’una vida de tortures.

Humza Yousaf impulsa una nova elit de líders musulmans amb la implicació dels no musulmans

Humza Yousaf va ser primer ministre d’Escòcia, el càrrec més alt assolit per un musulmà al Regne Unit. Ara presenta un pla de 20 anys per liderar Occident amb joves arrelats als valors islàmics.

Una formació a escoles britàniques diu als professors que les violacions de “certa religió” són “desinformació”

La formació incloïa un exemple on mestres havien de marcar com a “desinformació” un comentari sobre homes “d’una certa religió” cometent crims contra dones.

Sense càstig per a refugiat sirià al Regne Unit que tocava el cul a noies perquè ‘desconeix les lleis’

L’home de 26 anys viu allotjat en un Sheraton de 4 estrelles amb diners públics. Aprofitava els trajectes en bici per “tocar el cul” a desconegudes.

L’alcalde musulmà de Tower Hamlets (Londres) defensa una cursa que prohibeix la participació de dones

L’alcalde Lutfur Rahman (Bangladesh, 1965) va lliurar els premis de la cursa de la mesquita vetada a les dones. Va qualificar l’event d’“inspirador”.

L’ex primer ministre independentista d’Escòcia impulsa una xarxa per situar musulmans en llocs de poder

Humza Yousaf va ser el primer musulmà a ocupar un càrrec de gran poder al Regne Unit. Ara vol connectar musulmans influents amb joves talents per situar-los en llocs de decisió.

Més Percepcions de

Funcionaris sense cafè al Canadà durant el Ramadà per respecte als musulmans

Segons una investigació de Blacklocks.ca, unes directrius internes de Shared Services Canada van aconsellar als supervisors evitar cafès, dinars i trobades informals durant tot el Ramadà per no incomodar els empleats que dejunen.

Líders musulmans de Rússia demanen prohibir el niqab i recomanen evitar les oracions al carrer

Els muftís de Rússia i Àsia Central qualifiquen el niqab d’importació radical i recomanen als creients respecte en l’ús de l’espai públic.

Expulsen un professor per dir a alumnes musulmans que “Gran Bretanya és un estat cristià”

L’incident va començar quan els va renyar perquè es rentaven els peus per resar a l’escola. Inspectors d’educació, policia i treballadors socials es van implicar en el cas.

Imam del congrés de l’islam català creu que “Albiol és de la ummah de Muhammad”

Per a Taoufik Cheddadi ningú queda fora de l’islam: ni Rajoy, ni Albiol ni cap altre humà. En aquesta visió cada fidel es converteix en emissari obligat a educar la resta del món.

Influencer religiosa musulmana deixa Dinamarca perquè l’escola respecta la diversitat sexual

La influencer musulmana Salma Naddaf diu que deixa Dinamarca perquè l’escola dels seus fills promou valors que contradien la seva fe. Afirma que tornar a Síria li permetrà criar-los en un entorn més tradicional.

Enginyer de software i predicador de Chicago: “L’islam ha de substituir totes les religions”

Mohammad Nusairat és especialista en projectes d’IA a Chicago i combina la seva carrera tecnològica amb la predicació islàmica.

Malestar creixent a Rússia pels musulmans que resen al carrer

Vídeos a les xarxes alimenten un debat creixent sobre convivència, identitat i espai públic. L’islam visible en zones urbanes russes genera tensió entre població local, autoritats i comunitats d’immigrants.

L’esquerra francesa afirma que el vel és “signe d’integració” i que el laïcisme “no s’aplica a la piscina”

Els discursos de LFI i dels Verds revelen una esquerra sotmesa als valors de l’islam, atrapada entre laïcitat, càlcul electoral i l’aparició de candidatures “comunitàries”.

Kazakhstan comença a multar les dones que portin burka o niqab

La llei contra els vels facials es va aprovar a l’estiu però no existien sancions. Fins ara la feien complir sobretot els centres comercials que impedien l’entrada a persones amb el rostre cobert.

Ataquen dues vegades un pessebre de Perpinyà poques hores després d’instal·lar-lo

El restaurant Le Méditerranée de Perpinyà rep dos llançaments d’ous el mateix dia que col·loca un pessebre a la seva vitrina. Els propietaris es declaren indignats i mantenen la decoració malgrat les intimidacions.

L’islam es presenta a les eleccions d’Estrasburg amb propostes com horaris per dones a les piscines

Nous candidats vinculats als Germans Musulmans mobilitzen el vot identitari amb publicitat en àrab i turc i propostes religioses. L’esquerra de LFI en podria sortir molt perjudicada.

Gairebé la meitat de les dones musulmanes a França porten vel per protegir-se dels homes

Una enquesta mostra que les joves franceses sovint utilitzen el vel com a protecció davant l’assetjament i la violència. Generacions anteriors només el duien per religió.

Un informe dels serveis secrets francesos alerta que els islamistes ordenen atacar cristians a Europa

Un document intern filtrat a Le Figaro detalla com la propaganda jihadista anima a colpejar esglésies i comunitats cristianes del continent. La filtració revela que els missatges violents es repeteixen i s’intensifiquen.

Un ponent del Congrés de Joves Catalans Musulmans defensa la submissió sexual de la dona

Yusuf Soldado presenta el sexe com un deure religiós per a la dona i afirma que ha d’obeir el marit en tot. Segons ell, així ho mana la religió.

Lanzarote fa un curs de sacrifici halal per adaptar-se a les necessitats dels musulmans

El Cabildo utilitza recursos públics per impartir una formació condicionada per preceptes religiosos contraris al benestar animal i excloents amb els no musulmans.

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Els pilars de l'islam
Els pilars de l’islam
Desplaça cap amunt