TikTok escampa el salafisme emocional entre noies amb el missatge: ‘Sóc feliç amb el meu vel’

TikTok s’ha convertit en una autèntica mesquita salafista digital que propaga un discurs de submissió i identitat religiosa entre adolescents.

Imatge il·lustrativa

Generada per IA

Per entrar en contacte amb el salafisme avui no cal llegir l’Alcorà ni posar un peu en una mesquita. N’hi ha prou amb obrir TikTok i mirar un vídeo. La pantalla mostra una noia jove, simpàtica, amb hijab o niqab, que diu amb un somriure càlid: “Des que porto el vel, sóc feliç”. Aquest missatge es repeteix, amb variants: “Amb el hijab em sento lliure”, “Portar el vel m’ha alliberat”, “Ara sé qui sóc”.

Segons l’informe HateScape de l’Institute for Strategic Dialogue (ISD), un 24 % del contingut extremista detectat a TikTok fa servir formats emocionals i visuals molt atractius per a adolescents. La radicalització no comença amb un missatge d’odi, sinó amb un missatge d’amor —a Déu, a la llei religiosa, a una comunitat tancada (ISD, 2021).

El contingut no sembla perillós. No hi ha armes, ni crides a la lluita. Però rere aquesta aparença de pau interior s’hi amaga un discurs salafista suau i emocional que apel·la a noies adolescents sense cap formació religiosa. Un discurs que associa la felicitat femenina a la submissió, a la diferenciació respecte a Occident, i a una visió rigorista de l’islam.

El vel com a felicitat i protecció

El missatge central és simple: el vel no és opressió, sinó llibertat. Aquestes influencers musulmanes —sovint joves, carismàtiques i modernes— presenten el hijab com un acte d’amor a Déu, com una armadura protectora contra el món exterior. Diuen que abans vivien perdudes, exposades, oprimides pel capitalisme o la mirada masculina. I que ara, cobertes i obedients, se senten “plenes”. Fan servir frases com:

  • “Sóc una perla, i les perles es protegeixen”
  • “No sóc esclava dels homes, sóc esclava d’Al·là”
  • “Amb el vel ja no em miren com un cos, sinó com una ànima”
  • “No necessito l’aprovació de la societat, només la d’Al·là.”
  • “Sóc més forta des que visc segons la voluntat de Déu.”
  • “Abans volia agradar als altres. Ara només vull agradar a Al·là.”
  • “Cobrir-me no em fa dèbil, em fa poderosa.”
  • “Les dones occidentals es pensen que són lliures, però són esclaves del sistema.”

Aquestes paraules funcionen com a ganxo emocional. Tenen forma de consell, però actuen com a ideologia. El que presenten com a elecció personal és, en realitat, un model tancat de dona virtuosa i pura, oposada a l’occidental, que és mostrada com a perduda, buida o corrompuda.

Aquest llenguatge apel·la directament a adolescents que busquen identitat o comunitat. De fet, un informe del RAN (Radicalisation Awareness Network) sosté que les joves són vulnerables a aquests missatges perquè moltes viuen discriminació o manca de pertinença i cerquen connexió mitjançant una figura femenina que parla com elles

TikTok com a mesquita salafista

Aquest fenomen no passa dins de mesquites, sinó a la butxaca. TikTok és avui una mesquita salafista digital: un espai de predicació, comunitat i formació identitària. I l’algoritme fa de minaret. Si una usuària mira o interactua amb un sol vídeo de religiositat femenina, en pocs dies rebrà una allau de contingut similar: missatges d’obediència, renúncia, devoció, puresa.

Les dones que propaguen aquest missatge no encaixen en l’estereotip antic de dona islàmica submisa i invisible. Al contrari: són joves modernes, cuiden l’estètica, parlen amb seguretat, tenen milers de seguidores i es presenten com a exemples d’èxit. Porten hijab o niqab, sí, però també roba de moda modesta ben combinada, es maquillen de manera suau, fan servir filtres i música en tendència. Coneixen el llenguatge visual de TikTok i el fan servir a favor seu. Riuen, fan tutorials, mostren confiança. I tot això reforça la idea que portar vel no només és “correcte”, sinó també atractiu, empoderador i aspiracional.

Influencers lifestyle com a predicadores emocionals

Aquestes dones no necessiten formació religiosa formal per exercir autoritat simbòlica. Publicant vídeos curts amb recomanacions espirituals, estètica suau i parlar directe: “Tu també pots sentir-te bé com jo”. Això genera comunitats d’adolescents que busquen pertinença i referència, sovint en comptes de mesquites o xarxes tradicionals.

La investigació Muslim TikTok in Germany confirma que aquestes influencers exerceixen un rol de guia emocional i identitària, especialment entre noies europees sense contacte religiós profund ni estructura comunitària formal

Semblants

Líders musulmans de Rússia demanen prohibir el niqab i recomanen evitar les oracions al carrer

Líders musulmans de Rússia demanen prohibir el niqab i recomanen evitar les oracions al carrer

Els muftís de Rússia i Àsia Central qualifiquen el niqab d’importació radical i recomanen als creients respecte en l’ús de l’espai públic.

L’esquerra francesa afirma que el vel és “signe d’integració” i que el laïcisme “no s’aplica a la piscina”

Els discursos de LFI i dels Verds revelen una esquerra sotmesa als valors de l’islam, atrapada entre laïcitat, càlcul electoral i l’aparició de candidatures “comunitàries”.

Kazakhstan comença a multar les dones que portin burka o niqab

La llei contra els vels facials es va aprovar a l’estiu però no existien sancions. Fins ara la feien complir sobretot els centres comercials que impedien l’entrada a persones amb el rostre cobert.

Gairebé la meitat de les dones musulmanes a França porten vel per protegir-se dels homes

Una enquesta mostra que les joves franceses sovint utilitzen el vel com a protecció davant l’assetjament i la violència. Generacions anteriors només el duien per religió.

El Quebec prohibeix el hijab en la publicitat institucional i les sales d’oració a organismes públics

El govern reacciona així a la inclusió d’una nena amb hijab a la promoció d’una biblioteca pública de Montreal. També acaba amb sales d’oració a les instal·lacions públiques.

El PSC de Cornellà defensa el burka i el niqab a les instal·lacions municipals

L’any 2010 ajuntaments del PSC com Barcelona, l’Hospitalet, Santa Coloma o Mollet van prohibir l’accés amb burqa o niqab a edificis públics. Ara a Cornellà neguen el debat.

Més Percepcions de

Un restaurant halal de Lió practica la segregació de gènere amb una sala només per a dones

Les autoritats investiguen si la segregació per gènere a la restauració vulnera la legislació sobre la discriminació per sexe. El propietari diu que no té cap problema.

Funcionaris sense cafè al Canadà durant el Ramadà per respecte als musulmans

Segons una investigació de Blacklocks.ca, unes directrius internes de Shared Services Canada van aconsellar als supervisors evitar cafès, dinars i trobades informals durant tot el Ramadà per no incomodar els empleats que dejunen.

Líders musulmans de Rússia demanen prohibir el niqab i recomanen evitar les oracions al carrer

Els muftís de Rússia i Àsia Central qualifiquen el niqab d’importació radical i recomanen als creients respecte en l’ús de l’espai públic.

Expulsen un professor per dir a alumnes musulmans que “Gran Bretanya és un estat cristià”

L’incident va començar quan els va renyar perquè es rentaven els peus per resar a l’escola. Inspectors d’educació, policia i treballadors socials es van implicar en el cas.

Imam del congrés de l’islam català creu que “Albiol és de la ummah de Muhammad”

Per a Taoufik Cheddadi ningú queda fora de l’islam: ni Rajoy, ni Albiol ni cap altre humà. En aquesta visió cada fidel es converteix en emissari obligat a educar la resta del món.

Influencer religiosa musulmana deixa Dinamarca perquè l’escola respecta la diversitat sexual

La influencer musulmana Salma Naddaf diu que deixa Dinamarca perquè l’escola dels seus fills promou valors que contradien la seva fe. Afirma que tornar a Síria li permetrà criar-los en un entorn més tradicional.

Enginyer de software i predicador de Chicago: “L’islam ha de substituir totes les religions”

Mohammad Nusairat és especialista en projectes d’IA a Chicago i combina la seva carrera tecnològica amb la predicació islàmica.

Malestar creixent a Rússia pels musulmans que resen al carrer

Vídeos a les xarxes alimenten un debat creixent sobre convivència, identitat i espai públic. L’islam visible en zones urbanes russes genera tensió entre població local, autoritats i comunitats d’immigrants.

L’esquerra francesa afirma que el vel és “signe d’integració” i que el laïcisme “no s’aplica a la piscina”

Els discursos de LFI i dels Verds revelen una esquerra sotmesa als valors de l’islam, atrapada entre laïcitat, càlcul electoral i l’aparició de candidatures “comunitàries”.

Kazakhstan comença a multar les dones que portin burka o niqab

La llei contra els vels facials es va aprovar a l’estiu però no existien sancions. Fins ara la feien complir sobretot els centres comercials que impedien l’entrada a persones amb el rostre cobert.

Ataquen dues vegades un pessebre de Perpinyà poques hores després d’instal·lar-lo

El restaurant Le Méditerranée de Perpinyà rep dos llançaments d’ous el mateix dia que col·loca un pessebre a la seva vitrina. Els propietaris es declaren indignats i mantenen la decoració malgrat les intimidacions.

L’islam es presenta a les eleccions d’Estrasburg amb propostes com horaris per dones a les piscines

Nous candidats vinculats als Germans Musulmans mobilitzen el vot identitari amb publicitat en àrab i turc i propostes religioses. L’esquerra de LFI en podria sortir molt perjudicada.

Gairebé la meitat de les dones musulmanes a França porten vel per protegir-se dels homes

Una enquesta mostra que les joves franceses sovint utilitzen el vel com a protecció davant l’assetjament i la violència. Generacions anteriors només el duien per religió.

Un informe dels serveis secrets francesos alerta que els islamistes ordenen atacar cristians a Europa

Un document intern filtrat a Le Figaro detalla com la propaganda jihadista anima a colpejar esglésies i comunitats cristianes del continent. La filtració revela que els missatges violents es repeteixen i s’intensifiquen.

Un ponent del Congrés de Joves Catalans Musulmans defensa la submissió sexual de la dona

Yusuf Soldado presenta el sexe com un deure religiós per a la dona i afirma que ha d’obeir el marit en tot. Segons ell, així ho mana la religió.

Frase de la Setmana

Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d'aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson
Què hi ha de dolent en incitar a una intensa aversió a una religió si les activitats o els ensenyaments d’aquesta religió són tan escandalosos, irracionals o abusius dels drets humans que mereixen ser intensament detestats? .-Rowan Atkinson

Imatge de la Setmana

Els pilars de l'islam
Els pilars de l’islam
Desplaça cap amunt