El meu cos, la meva llibertat? L’Imam Zaid Shakir respon a Oakland des de l’islam
Zaid Shakir va recordar que “ens hem d’aferrar a les bases” de la religió, i que l’islam proporciona un sistema complet de moralitat que no depèn d’improvisacions ni de valors canviants.
En un sermó pronunciat a Oakland (Estats Units) , l’Imam Zaid Shakir va qüestionar la validesa de proclames com “El meu cos, la meva llibertat”, habituals en moviments feministes i de defensa de l’autonomia individual.
Aquesta postura situa la llibertat personal en un pla subordinat, on la voluntat divina preval per sobre de qualsevol decisió individual. Des d’una perspectiva crítica, això planteja interrogants sobre l’espai que l’islam, tal com l’interpreta Shakir, deixa a l’autonomia dels creients —i especialment de les dones, ja que l’eslògan ha estat central en la lluita pels drets reproductius i corporals.
La seva tesi reforça la idea que el cos no pertany a la persona mateixa, sinó a Allah. Per exemplificar-ho, va mencionar els tatuatges, els pírcings o els pentinats: pràctiques que, segons ell, no es poden justificar sota el principi d’“elecció personal”.
La crítica a aquest enfocament assenyala que negar el principi d’elecció personal pot xocar frontalment amb valors moderns com la llibertat individual, el dret a decidir sobre el propi cos i la separació entre religió i àmbit privat.
Qui és Zaid Shakir
Zaid Shakir (Berkeley, Califòrnia, 1956) és un dels estudiosos musulmans més influents a Occident. Cofundador i professor sènior del Zaytuna College (Berkeley), també va impulsar la Lighthouse Mosque d’Oakland, on va pronunciar aquest sermó.
El Zaytuna College, fundat el 2009 a Berkeley (Califòrnia), és el primer col·legi universitari acreditat dels Estats Units dedicat als estudis islàmics. La institució ofereix una formació acadèmica que combina les ciències religioses tradicionals amb disciplines modernes, amb l’objectiu de preparar els estudiants per exercir lideratge dins de la comunitat musulmana nord-americana. Entre els seus objectius principals hi ha el de formar líders del futur, capaços de respondre als reptes socials i culturals actuals sense perdre el vincle amb les fonts clàssiques de l’islam.
Shakir es va convertitra l’islam el 1977 mentre servia a la Força Aèria dels EUA, va estudiar Relacions Internacionals i Ciència Política abans de dedicar-se a la formació islàmica a Egipte, Síria i el Marroc. El seu treball combina sensibilitat per les qüestions racials i socials amb un enfocament doctrinal rigorós.
Més vídeos
La piscina de Reus (PSOE) convida a portar burkini i a posar-se crema solar
Imam de Califòrnia: “Els musulmans no han de fer-se amics dels cristians”
Així sona la crida a l’oració musulmana en una ciutat occidental
“Com és què vius a un país blanc i no al teu d’origen?”,”Visc aquí per parlar de l’islam”
“Solo el animal sabe si sufre”, líder dels musulmans a Catalunya
Més Percepcions de
Demanen tres anys de presó al mossèn català Custodio Ballester per un article sobre l’islam radical
La meitat dels restaurants de la Universitat Autònoma de Barcelona només serveixen carn halal
Pares marroquins abandonen els fills al País Basc perquè es facin MENAS
Congresista presenta projecte de llei per prohibir la llei Sharia als Estats Units
Halal per tothom als menjadors de les escoles de Barcelona
Una ciutat de Rússia castigarà els directors d’escola si les alumnes porten hijab
Fan un llibre per explicar que el control a les mesquites de Catalunya és “racisme institucional”
Els cinc moments horrorosos del dia quan la meitat dels teus veïns son musulmans
Rússia anuncia la immigració sense família
Una Festa del Porc de la Bretanya francesa es farà en un lloc secret per amenaces