Llegan al Reino Unido los créditos universitarios islámicos
Un consell de finances islàmiques supervisarà el model. Està pensat per als estudiants que “no poden” acceptar els crèdits convencionals perquè no son halal.
El govern britànic ha anunciat la creació d’un nou sistema de crèdits universitaris adaptats a la llei islàmica, conegut com a Alternative Student Finance (ASF). El pla respon a una demanda que feia anys que s’expressava des de comunitats musulmanes, per a les quals els préstecs convencionals amb interessos no eren halal (permesos segons la xaria). Según informa el Departament d’Educació, es tractarà d’una modalitat paral·lela al sistema de préstecs habituals i es podrà sol·licitar a partir de 2026.
La possibilitat de crear un mecanisme financer compatible amb la llei islàmica es va plantejar públicament per primera vegada el 2013. Aquell any es va obrir una consulta en què milers de participants van expressar interès en una opció alternativa. El marc legal es va establir el 2017 però la seva implementació es va retardar fins ara perquè anava vinculada al desplegament d’un nou sistema de finançament postobligatori.
Control i administració sota organismes islàmics
La posada en marxa del sistema de crèdits universitaris segons la llei islàmica estarà supervisada pel UK Islamic Finance Council (UKIFC). Aquest organisme actuarà com a secretariat de l’Islamic Finance Supervisory Board, l’òrgan que haurà de garantir que el model compleix els principis de la xaria.
El UK Islamic Finance Council forma part de d’una associació de partits polítics que aposten per les finances islàmiques (el Grup de Partits per Finances Islàmiques i Ètiques). El grup el dirigeix la polèmica diputada Naz Shah que va dir que les noies violades per pakistanesos havien de callar per no perjudicar el projecte de la diversitat o que proposava reubicar Israel als Estats Units.
Entre les figures vinculades al grup hi ha Umer Suleman, membre del seu consell assessor i directiu de Wahed UK, una empresa de finances islàmiques amb seu a Nova York. Aquesta startup islàmica té el suport espiritual del clergue Ibrahim Menk que va dir que els homosexuals eren “pitjor que els animals”.
La nova política ha estat presentada com una victòria per al Consell Musulmà de Gran Bretanya (MCB), que dóna suport a la implantació de la finança islàmica almenys des del 2016.
Funcionament del crèdit islàmic
El sistema conegut com a Alternative Student Finance es fonamenta en el principi del Takaful, un mecanisme de cooperació col·lectiva utilitzat en les finances islàmiques. A diferència dels préstecs convencionals, que incorporen interessos, el model islàmic es basa en un fons comú al qual els estudiants accedeixen per finançar els seus estudis i al qual, un cop graduats, retornen mitjançant contribucions vinculades als seus ingressos.
Aquestes contribucions no es defineixen com un deute amb interès sinó com una aportació solidària que garanteix la continuïtat del fons. En la pràctica, les quantitats que els estudiants rebran i hauran de retornar són equivalents a les del sistema de préstecs tradicional. El Departament d’Educació subratlla que no hi haurà diferències en els imports ni en els calendaris de retorn entre els qui triïn el model islàmic i els qui optin pel préstec habitual.
El mecanisme té precedents en altres productes de banca islàmica implantats al Regne Unit en les darreres dècades. Ara s’aplica per primera vegada a l’àmbit del finançament universitari i amb fons del govern britànic.
Les finances islàmiques com a gihad econòmica i engany
L’islamòleg britànic Tim Dieppe sosté que aquests productes “encara fan ús de l’interès, però el disfressen a través d’una complexitat legal que amaga la seva veritable naturalesa“. Segons ell, l’objectiu d’aquest mecanisme és permetre que una interpretació radical de l’Alcorà es traslladi a l’àmbit econòmic, i això “només servirà per fomentar més radicalització entre els estudiants musulmans“. Explica també que fins ara els musulmans han fet servir crèdits amb interessos sense problema i que la mesura només aconseguirà dividir els musulmans entre bons i dolents segons el crèdit que obtinguin.
Aquestes crítiques s’acompanyen de comparacions amb altres ideologies. L’islamòleg Duane Alexander Miller va afirmar que la finança islàmica “és com el comunisme: sona bé sobre el paper, però quan s’intenta posar en pràctica mai no funciona“. També va advertir que els polítics haurien de preguntar-se fins on arriba l’aplicació de la xaria en l’àmbit financer i jurídic, esmentant com a exemple les lleis d’herència que preveuen una porció inferior per a les dones.
En la mateixa línia, l’analista Patrick Sookhdeo descriu aquest model com un “gihad econòmica”. Segons ell, la voluntat de crear un sistema econòmic islàmic sense interès prové del pensador pakistanès Abul A’la Mawdudi, fundador del moviment islamista Jama’at-i Islami. Sookhdeo alerta que, sota aquesta bandera, no només es construeix una prohibició moral contra la banca convencional, sinó que fins i tot es fomenta la idea de càstigs, inclosa la pena capital, contra els qui incompleixen aquests preceptes.
El Regne Unit ja és un centre de finances islàmiques
En les darreres dècades, el Regne Unit —i Londres en particular— s’han convertit en un dels principals centres de finances islàmiques d’Occident. Més d’una dotzena de bancs ofereixen productes conformes amb la xaria i gairebé totes les grans firmes de serveis professionals disposen d’equips especialitzats en aquest sector.
La creació d’un sistema de crèdits universitaris segons la llei islàmica s’inscriu, doncs, en aquest context més ampli de promoció de la finança islàmica al Regne Unit. Lluny de ser una simple alternativa administrativa, diversos analistes l’han assenyalada com un instrument que amaga interessos sota una aparença religiosa i que pot reforçar interpretacions radicals de l’islam.
Les veus crítiques coincideixen a descriure les finances islàmiques com una construcció artificiosa, que no resol cap necessitat real i que introdueix més complexitat legal i política dins el sistema finançer i universitari.
Más sobre el Reino Unido
Inmigrantes legales se manifiestan contra los ilegales en Londres: “Paren de decirnos extrema derecha, protejan a las mujeres y los niños”
El 53 % de los británicos cree que el islam no es compatible con los valores del Reino Unido. El 22 % no lo sabe
El Reino Unido publica una oferta laboral de Administrador de la sharia
Terror en un vuelo de EasyJet a Escocia por gritos de Allah Akbar y "hoy moriremos todos"
Cuatro años de cárcel en Reino Unido por vender carne halal que no lo era
Violador musulmán de una chica de 15 años utiliza "diferencias culturales" para justificarse
Más Percepciones de
Alguien prende fuego a una estatua de la Virgen durante la misa en la basílica de Guingamp (Francia)
Un instituto de Logroño prohíbe el hiyab
Predicador alemán: "Un musulmán no puede trabajar en un supermercado"
Imam de San Diego: “Cada pesadilla de una Europa musulmana se hará realidad”
Una policía estadounidense presenta un escudo con letras en árabe
Musulmán a tendero de Houston: “Tienes 30 días para dejar de vender cerdo, alcohol y apuestas”
Detenido en Francia un chico de 17 años con planes serios para matar a no musulmanes
Imam de Canadá ve a los infieles propalestinos listos para aceptar el islam
Murcia hace como Madrid y también retira el plan de enseñanza de árabe e islam de Marruecos
La propietaria de Campofrío crea la marca Halal Mola para llegar al público musulmán
Las escuelas públicas de Nueva York suman un festivo islámico en el calendario del curso 2025-2026
Opiniones
El porqué de comer cerdo
Los musulmanes no son las suecas de los 70
El hiyab es la nueva esvástica
Frase de la Semana
Imagen de la Semana